Verloopt uw OV Chipkaart bijna en weet u niet wat de vervolgstappen zijn? Lees het onderstaande goed door, zodat u precies weet wat u te wachten staat. Er wordt bij het verlopen van een OV Chipkaart onderscheid gemaakt tussen de persoonlijke- en anonieme OV Chipkaart. Voor beide kaarten zijn er verschillende handelingen opgesteld voor een goed verloop van de opzegging en aanvraag. U kunt de persoonlijke OV Chipkaart via het internet vernieuwen, maar tevens via een loket van een willekeurige vervoerder. Het oude saldo kan vervolgens worden overgezet op de nieuwe OV Chipkaart, maar kan ook worden uitgekeerd tot € 30. Heeft u meer als € 30,- op uw OV Chipkaart geladen? Dan wordt het bedrag teruggestort op uw bankrekening.
Bij een anonieme OV Chipkaart dient u voor de teruggave van het oude saldo een formulier in te vullen. Dit kan via het internet, maar ook via een OV loket. De medewerker zal vragen om een legitimatiebewijs, waarna het oude saldo kan worden uitgekeerd. Vervolgens krijgt u de keuze om een persoonlijke- of anonieme OV Chipkaart aan te vragen. Wanneer u gebruik maakt van individuele abonnement is een persoonlijke OV Chipkaart een ‘must’. De anonieme kan worden gebruikt door meerdere mensen, maar niet op hetzelfde moment. Ideaal voor een gezin!