Waarom zijn de toiletten uit de trein gehaald?

De toiletten zijn uit de treinen gehaald, omdat de NS moest bezuinigen en dit een grote kostenpost is. De regelgeving rondom de hygiëne werd steeds strenger, waardoor de NS genoodzaakt was om de WC’s uit de treinen te halen om zo te besparen op de kosten. Daarbij waren zij van mening dat er op de korte afstanden helemaal geen behoefte was aan toiletten en konden er ook nog is meer zitplaatsen worden toegevoegd aan de treinen. Jammer dat er geen rekening is gehouden met reizigers die wel gebruik maken van de langere trajecten.

Waarom zijn toiletten eigenlijk nodig in de trein?

Er is in Nederland een groot aantal mensen met blaas- of darmproblemen en deze mensen maken natuurlijk ook gebruik van de trein. Aangezien het Openbaar Vervoer voor iedereen toegankelijk moet zijn, moet er ook aan deze mensen worden gedacht. Ook voor zwangere vrouwen of jongeren met chronische ziektes is een toilet belangrijk. Het is dan ook niet voor niets dat verschillende belangengroepen al jaren strijden voor de terugkomst van de WC in de trein.

Om hoeveel mensen gaat het eigenlijk?

Volgens experts op dit gebied is het probleem groter dan we denken. Veel mensen schamen zich ervoor, waardoor het probleem niet duidelijk zichtbaar is. Toch schatten urologen het aantal mensen met blaas- of darmproblemen op meer dan 1 miljoen. Dit is natuurlijk een uitzonderlijk hoog getal en zou bijna betekenen dat er voor 1 op de 10 reizigers een WC nodig is.

Ontvang aanbiedingen

Korting bij WeekendjeWeg.nl & NS Combi Deal

Korting bij WeekendjeWeg.nl & NS Combi Deal

Als dé specialist van goedkope treinkaartjes brengen wij dit keer ook WeekendjeWeg.nl onder de aandacht. Bestel hier korte vakanties, stedentrips en uitjes in eigen land. Naast hotels en arrangementen biedt het ook de NS Combi Deal, waarbij overnachtingen, dagjes uit...

ProRail en drie ingenieursbureaus starten herstel HSL-Zuid-viaducten

ProRail en drie ingenieursbureaus starten herstel HSL-Zuid-viaducten

ProRail heeft een raamcontract van 25 miljoen euro afgesloten met ingenieursbureaus Arup, Movares en Arcadis voor het herstel van negen viaducten op de HSL-Zuid. De samenwerking moet structurele problemen verhelpen en de veiligheid op de hogesnelheidslijn verbeteren....

NS ontvangt extra middelen voor sociale veiligheid en bodycams

NS ontvangt extra middelen voor sociale veiligheid en bodycams

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat stelt extra middelen beschikbaar om de sociale veiligheid in het openbaar vervoer te versterken. Staatssecretaris Thierry Aartsen maakte op Prinsjesdag bekend dat er € 20 miljoen wordt vrijgemaakt voor maatregelen op...

Pin It on Pinterest