Waarom zijn de toiletten uit de trein gehaald?

De toiletten zijn uit de treinen gehaald, omdat de NS moest bezuinigen en dit een grote kostenpost is. De regelgeving rondom de hygiëne werd steeds strenger, waardoor de NS genoodzaakt was om de WC’s uit de treinen te halen om zo te besparen op de kosten. Daarbij waren zij van mening dat er op de korte afstanden helemaal geen behoefte was aan toiletten en konden er ook nog is meer zitplaatsen worden toegevoegd aan de treinen. Jammer dat er geen rekening is gehouden met reizigers die wel gebruik maken van de langere trajecten.

Waarom zijn toiletten eigenlijk nodig in de trein?

Er is in Nederland een groot aantal mensen met blaas- of darmproblemen en deze mensen maken natuurlijk ook gebruik van de trein. Aangezien het Openbaar Vervoer voor iedereen toegankelijk moet zijn, moet er ook aan deze mensen worden gedacht. Ook voor zwangere vrouwen of jongeren met chronische ziektes is een toilet belangrijk. Het is dan ook niet voor niets dat verschillende belangengroepen al jaren strijden voor de terugkomst van de WC in de trein.

Om hoeveel mensen gaat het eigenlijk?

Volgens experts op dit gebied is het probleem groter dan we denken. Veel mensen schamen zich ervoor, waardoor het probleem niet duidelijk zichtbaar is. Toch schatten urologen het aantal mensen met blaas- of darmproblemen op meer dan 1 miljoen. Dit is natuurlijk een uitzonderlijk hoog getal en zou bijna betekenen dat er voor 1 op de 10 reizigers een WC nodig is.

Ontvang aanbiedingen

Nieuwe dienstregeling NS: eerder en later reizen met de trein

Nieuwe dienstregeling NS: eerder en later reizen met de trein

Met de invoering van een nieuwe dienstregeling kunnen treinreizigers vanaf zondag op meer momenten van de dag met de trein reizen. Vanuit verschillende plaatsen is het mogelijk om eerder in de ochtend of juist later in de avond te vertrekken. Daarnaast breidt de NS...

NS-prestaties verbeteren ondanks verslechterende staat van het spoor

NS-prestaties verbeteren ondanks verslechterende staat van het spoor

Ondanks de toenemende slijtage van het Nederlandse spoornet en een groeiend aantal storingen, zijn de prestaties van de NS in het afgelopen jaar verbeterd. Treinen reden vaker op tijd en reizigers hadden vaker een zitplaats. Dat blijkt uit de eindejaarsprognose die de...

Militaire treinen krijgen voorrang op spoorverkeer

Militaire treinen krijgen voorrang op spoorverkeer

Treinen die militair materieel vervoeren krijgen in de toekomst voorrang op reizigers- en goederentreinen. Dat heeft demissionair staatssecretaris Thierry Aartsen van Infrastructuur en Waterstaat besloten. Volgens hem is de maatregel nodig vanwege de toegenomen...

Pin It on Pinterest