Waarom zijn de toiletten uit de trein gehaald?

De toiletten zijn uit de treinen gehaald, omdat de NS moest bezuinigen en dit een grote kostenpost is. De regelgeving rondom de hygiëne werd steeds strenger, waardoor de NS genoodzaakt was om de WC’s uit de treinen te halen om zo te besparen op de kosten. Daarbij waren zij van mening dat er op de korte afstanden helemaal geen behoefte was aan toiletten en konden er ook nog is meer zitplaatsen worden toegevoegd aan de treinen. Jammer dat er geen rekening is gehouden met reizigers die wel gebruik maken van de langere trajecten.

Waarom zijn toiletten eigenlijk nodig in de trein?

Er is in Nederland een groot aantal mensen met blaas- of darmproblemen en deze mensen maken natuurlijk ook gebruik van de trein. Aangezien het Openbaar Vervoer voor iedereen toegankelijk moet zijn, moet er ook aan deze mensen worden gedacht. Ook voor zwangere vrouwen of jongeren met chronische ziektes is een toilet belangrijk. Het is dan ook niet voor niets dat verschillende belangengroepen al jaren strijden voor de terugkomst van de WC in de trein.

Om hoeveel mensen gaat het eigenlijk?

Volgens experts op dit gebied is het probleem groter dan we denken. Veel mensen schamen zich ervoor, waardoor het probleem niet duidelijk zichtbaar is. Toch schatten urologen het aantal mensen met blaas- of darmproblemen op meer dan 1 miljoen. Dit is natuurlijk een uitzonderlijk hoog getal en zou bijna betekenen dat er voor 1 op de 10 reizigers een WC nodig is.

Ontvang aanbiedingen

Met kinderen op stedentrip naar Duitsland per trein

Met kinderen op stedentrip naar Duitsland per trein

Een stedentrip naar Duitsland is voor gezinnen een fijne manier om er even tussenuit te gaan. De reis is kort, de steden zijn overzichtelijk en kindvriendelijke activiteiten zijn nooit ver weg. De trein maakt het extra ontspannen: geen files, geen gedoe met parkeren...

Met kinderen op stedentrip naar België per trein

Met kinderen op stedentrip naar België per trein

Een stadstocht met het gezin naar België is ideaal per trein: comfortabel, ontspannen en midden in de stad. Dankzij de EuroCity en EuroCity Direct-verbindingen van NS International reis je vanuit Nederland naar Belgische steden zonder overstapstress. Voor kinderen...

NS bestelt 36 nieuwe sprinters, tevens inzetbaar als InterCity

NS bestelt 36 nieuwe sprinters, tevens inzetbaar als InterCity

De NS trekt ruim 400 miljoen euro uit voor de aankoop van 36 nieuwe sprintertreinen. Deze zogeheten Flirt Flex-treinen worden gebouwd door de Zwitserse fabrikant Stadler en krijgen het klassieke geelblauwe NS-uiterlijk. De eerste treinstellen worden vanaf 2030 op het...

Pin It on Pinterest