Waarom ligt het spoor op een dikke laag stenen

Waarom ligt het spoor op een dikke laag stenen? Dit is één van de meest gestelde vragen over het spoor. ProRail legt uit waarom de stenen onder het spoor liggen, wat het doet en waarom er nou juist wordt gekozen voor stenen.

Dikke laag stenen onder het spoor

Er ligt een dikke laag stenen onder het spoor dat alles stabiel blijft, wanneer er treinen overheen rijden. De dikke laag stenen dient als ballastmateriaal voor het spoor.

Wat is de functie?

De functie van de stenen is om het spoor in één rechte lijn te houden, trillingen te dempen en om overtollig regenwater af te voeren. Het recht liggen van het spoor is belangrijk, omdat er anders geen treinverkeer op hoge snelheid mogelijk zou zijn.

Stopmachine

Om te zorgen dat het ballastmateriaal stevig onder de rails ligt wordt de zogenoemde ‘stopmachine’ ingezet. Deze rijdt over de rails en prepareert de grond met grote stopmachines. Deze tillen het spoor een klein stukje op, waarna grote ijzeren staven de stenen opschudden en bij elkaar knijpen. Op deze manier wordt spoor hersteld en gecreëerd.

Vorm van de stenen onder het spoor

Vroeger waren de stenen onder de rails rond afgeslepen, waardoor het veel eerder verzakte. Tegenwoordig zijn deze hoekig, waardoor de stenen in elkaar haken en een stevige fundering ontstaat.

Ontvang aanbiedingen

NS positief over uitspraak in zaak rond hoofdrailnetconcessie

NS positief over uitspraak in zaak rond hoofdrailnetconcessie

De Nederlandse Spoorwegen (NS) reageert positief op de recente uitspraak van het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) in de zaak over de gunning van de hoofdrailnetconcessie. Het CBb heeft besloten vragen voor te leggen aan het Europese Hof van Justitie...

Goedkope NS-dagkaarten via HEMA en Kruidvat voorlopig verleden tijd

Goedkope NS-dagkaarten via HEMA en Kruidvat voorlopig verleden tijd

Jarenlang konden reizigers terecht bij winkels als HEMA, Kruidvat, Albert Heijn en Primera voor voordelige NS-dagkaarten. Voor een bedrag van rond de 19 euro reisden treinpassagiers een hele dag onbeperkt door Nederland, vaak in de daluren en in het weekend. De acties...

Pin It on Pinterest