Veel gestelde vragen

Veelgestelde vragen

Op deze pagina vindt u de veel gestelde vragen door bezoekers van onze pagina. Heeft u een vraag en bent u benieuwd of hij er al tussen staat? Kijk dan in de onderstaande lijst en wellicht geeft dit meer duidelijkheid over uw probleem.




Rekeningnummer wijzigen in Mijn NS

Heb jij al langere tijd een account bij “Mijn NS” en wil je ondertussen een keer je rekeningnummer wijzigen? Dan kun je dit op twee manieren doen. Wanneer je rekeninghouder bent in Mijn NS kun je het direct wijzigen via het onderstaande stappenplan. Ook is het mogelijk om per briefpost uw rekeningnummer te wijzigen en hiervoor kan gebruik worden gemaakt van de onderstaande contact gegevens.

Rekeningnummer Wijzigen

Wilt u het rekeningnummer wijzigen in Mijn NS? Bekijk de 2 methodes.

Lees verder

Waarom zijn de toiletten uit de trein gehaald?

De toiletten zijn uit de treinen gehaald, omdat de NS moest bezuinigen en dit een grote kostenpost is. De regelgeving rondom de hygiëne werd steeds strenger, waardoor de NS genoodzaakt was om de WC’s uit de treinen te halen om zo te besparen op de kosten. Daarbij waren zij van mening dat er op de korte afstanden helemaal geen behoefte was aan toiletten en konden er ook nog is meer zitplaatsen worden toegevoegd aan de treinen. Jammer dat er geen rekening is gehouden met reizigers die wel gebruik maken van de langere trajecten.

Waarom zijn toiletten eigenlijk nodig in de trein?

Er is in Nederland een groot aantal mensen met blaas- of darmproblemen en deze mensen maken natuurlijk ook gebruik van de trein. Aangezien het Openbaar Vervoer voor iedereen toegankelijk moet zijn, moet er ook aan deze mensen worden gedacht. Ook voor zwangere vrouwen of jongeren met chronische ziektes is een toilet belangrijk. Het is dan ook niet voor niets dat verschillende belangengroepen al jaren strijden voor de terugkomst van de WC in de trein.

Om hoeveel mensen gaat het eigenlijk?

Volgens experts op dit gebied is het probleem groter dan we denken. Veel mensen schamen zich ervoor, waardoor het probleem niet duidelijk zichtbaar is. Toch schatten urologen het aantal mensen met blaas- of darmproblemen op meer dan 1 miljoen. Dit is natuurlijk een uitzonderlijk hoog getal en zou bijna betekenen dat er voor 1 op de 10 reizigers een WC nodig is.

Wat te doen bij diefstal van een NS jaar abonnement

Is uw NS jaar abonnement gestolen of bent u hem verloren, maar weet u even niet wat u hieraan kunt doen? Lees dan het onderstaande goed door, want wij hebben het voor u uitgezocht!

Particulier

Wanneer uw het jaar abonnement kwijt bent, wegens diefstal, schade of verlies kunt u het product op een alternatieve kaart laden. Vervolgens kunt u 3 weken lang gebruik maken van het product. Dit is aan te vragen via “Mijn NS” of de klantenservice, waarna je het product via een NS-kaartenautomaat of een Ov-oplaadpunt kunt ophalen. Er gelden verder nog wel een aantal voorwaarden die we hieronder voor u op een rijtje hebben gezet.

  • Het product mag op een persoonlijke- of anonieme Ov-chipkaart worden geladen, maar als het gaat om een persoonlijke Ov-chipkaart moet de Ov-chipkaart natuurlijk wel van jouw zijn.
  • Het tijdelijk reisrecht is slechts 3 weken geldig (abonnement houder).
  • Geldigheid gaat in zodra het tijdelijk Reisrecht kan worden opgehaald bij de kaartenautomaat.
  • De voorwaarden van uw eigen abonnement/reisproduct blijven van toepassing op het tijdelijk reisrecht.
  • Tijdelijk reisrecht is niet te gebruiken bij overige vervoerders
  • Tijdelijk reisrecht is niet beschikbaar voor maand abonnementen.
  • Het tijdelijk reisrecht mag niet worden doorverkocht.
  • Alleen u mag van het tijdelijk reisrecht gebruik maken.

Zakelijk

Wanneer u een abonnement via het werk heeft, moet u dit bij verlies, diefstal of schade melden aan uw werkgever. De werkgever kan vervolgens een duplicaat formulier invullen, waarmee een nieuwe kaart wordt aangevraagd. Deze wordt dan vervolgens zo snel mogelijk naar de abonnementhouders verstuurd. Wanneer het gaat om een diefstal dient de werkgever aangifte te doen bij de politie.

Aanvragen van gratis NS kortingskaart lukt niet

Voor af- en langstudeerders is het mogelijk om een gratis NS kortingskaart aan te vragen bij de NS. Hiermee krijgen (ex) studenten 40% korting op hun treinreis en dat scheelt natuurlijk enorm op de reiskosten! Helaas gaat het niet altijd goed en kunnen er verschillende complicaties optreden. Deze hebben wij hieronder behandeld en ook de actie codes hebben we nogmaals gepubliceerd, zodat het aanvragen van een gratis NS kortingskaart soepeler verloopt. Heb jij ooit een Studentenreisproduct gehad en ga je binnenkort afstuderen? Houdt er dan rekening mee dat je binnen 3 maanden van deze actie gebruik maakt, want het is gratis en je hebt het vast wel een keer nodig!

Gratis NS kortingskaart

Wanneer komt u in aanmerking voor een gratis NS Kortingskaart

  • Deze actie van de NS geldt alleen voor studenten of langstudeerders die eerder recht hebben gehad op een Studentenreisproduct. Heeft u geen recht gehad op het NS studentenreisproduct? Dan komt u niet in aanmerking voor de gratis NS kortingskaart.
  • Als je in de afgelopen 48 uur het Studentenreisproduct hebt gewijzigd is dit waarschijnlijk nog niet doorgevoerd in het systeem. De verwerking van de reisproducten kan maximaal 48 uur duren.
  • Heb je het Studentenreisproduct 3 maanden geleden stopgezet? Dan heb je geen recht meer op de gratis NS kortingskaart. Deze is namelijk alleen geldig voor studenten en langstudeerders die binnen 3 maanden gebruik maken van deze trein actie.

Actiecode voor het aanvragen van de gratis NS kortingskaart

Voldoe je aan de bovenstaande punten, maar lukt het nog steeds niet om de NS kortingskaart te bestellen? Dan vult u wellicht de verkeerde actiecode in.

  • Ben je een langstudeerder? Dan is de actie code voor het aanvragen van een gratis NS kortingskaart “Student” gevolgd door de 16-cijferige code op je Ov-chipkaart (Bijvoorbeeld: Student1234123412341234)
  • Voor afgestudeerde studenten is de actiecode “Exstudent” gevolgd door de 16-cijferige code op je Ov-chipkaart.

Wanneer is de volgende treinkaartjes actie?

De treinkaartjes acties worden eigenlijk nooit van tevoren aangekondigd. U dient daarom regelmatig op onze website te kijken of ons te Liken op Facebook, zodat we u direct op de hoogte kunnen brengen. Verder kunt u kijken op onze voorpagina of op de actie pagina, waar u wellicht een lopende treinkaartjes actie aantreft.

Trein dagkaart actie

Waar couponcode activeren/verzilveren

Tijdens de treinkaartjes acties worden er vaak couponcodes of actiecodes weggegeven. Deze moeten worden geactiveerd via de website van de NS, maar hier worden vaak verschillende termen voor gebruikt. Zo wordt het activeren van de couponcodes ook wel verzilveren genoemd en wordt het ook weleens e-tickets genoemd. Toch is het voor veel mensen nog onduidelijk waar de couponcode verzilvert moet worden.

Welke stappen moet ik nemen om mijn actie code te activeren?

Om uw activatiecode te verzilveren gaat u naar NS.nl/producten/coupon

Vervolgens krijgt u het onderstaande scherm

Couponcode invoeren

Samenreiskorting op Ov-chipkaart

Hoe werkt de samenreiskorting op de Ov-chipkaart? Dat is een vraag die veel mensen willen weten en waar nog veel onduidelijkheid over bestaat. Is het ook mogelijk om met de studentenkaart of de kortingskaart 3 mensen met 40% korting te laten meereizen? Natuurlijk is dit gewoon mogelijk met de Ov-chipkaart, maar dan dienen wel de onderstaande stappen worden gevolgd.

OV chipkaart vragen

Hoe kan u 40% Meereiskorting krijgen met de Ov-chipkaart?

Wanneer u gebruik wilt maken van 40% korting dienen de andere reizigers een meereisproduct op de Ov-chipkaart te laden. Deze is vervolgens 35 minuten geldig, waardoor u op de terugreis de kaart nog een keer zal moeten opladen. Dit is nodig omdat de Ov-chipkaart anders niet weet of hij met korting mag reizen.

Reist u dus met iemand mee die 3 mensen met korting mee mag nemen? Laad dan het meereis reisproduct op, zodat u van de korting gebruik kunt maken.

Hoelang is het saldo op de Ov-chipkaart geldig?

Bent u benieuwd naar de geldigheid van het saldo op uw Ov-chipkaart? Lees dan het onderstaande goed door, zodat u precies weet tot wanneer uw saldo geldig is.

In principe is het saldo op uw Ov-chipkaart onbeperkt geldig, maar dient u er wel rekening mee te houden dat de kaart een beperkte houdbaarheidsdatum heeft. Wanneer de kaart verlopen is dient u een aanvraag in te dienen om uw oude saldo terug te vragen. Het saldo wordt dan zonder bijkomende kosten op uw rekening gestort.

Heeft u een verlopen Ov-chipkaart met saldo erop? Dan kunt u deze met het onderstaande formulier terugvragen!

pdfrestitutieverlopenakaart

Hoe werkt automatische opladen Ov-chipkaart

Twijfelt u weleens over het saldo op uw Ov-chipkaart en wilt u het liefst altijd genoeg saldo op uw kaart? Dan is het automatisch opladen van uw Ov-chipkaart misschien een goed idee. Op deze manier wordt er automatisch een saldo op de kaart geladen wanneer er een laag saldo op de kaart staat. Zo betaald u niet, wanneer u er geen gebruik van maakt en bent u altijd verzekerd van voldoende saldo op uw Ov-chipkaart.

Hoe werkt het automatisch opladen van mijn Ov-chipkaart?

U kunt op Mijn Ov-chipkaart instellen met hoeveel u het saldo wilt opwaarderen, zodat u zelf in de hand heeft hoeveel u wilt storten en altijd een geldig vervoersbewijs bij u heeft. Wanneer het saldo op de kaart weer dreigt op te raken wordt het automatisch weer aangevuld met nieuw tegoed. Het is eigenlijk een ‘must have’ voor iedere reiziger en is aan te vragen via de website van Ov chipkaart.

Waar kan ik een NS dagkaart inruilen?

Momenteel heeft Goedkoop-treinkaartje.nl een vaste handelsplaats opgezet, waar reizigers onderling hun NS dagkaart kunnen ruilen. Deze treinkaartjes worden vaak via NS dagkaart acties verkregen, maar het is natuurlijk zonde als er niets mee wordt gedaan. Daarom kunt u op de pagina via de onderstaande link een bericht plaatsen via Facebook, zodat mensen u kunnen benaderen. Wij raden u aan om geen contact informatie vrij te geven, maar alles gewoon via Facebook af te handelen.

Hier kunt u een NS dagkaart kopen/ruilen/verkopen: https://goedkoop-treinkaartje.nl/ns-korting-actie/ns-dagkaart-verkopen

Algemene voorwaarden

  • Geef informatie over de NS dagkaart of het product dat u wilt verkopen (reisperiode, kosten, etc..)
  • Plaats geen contact gegevens of andere persoonlijke informatie.
  • Gelieve enkel berichten te plaatsen m.b.t. het onderwerp, anders zal uw bericht worden verwijderd.
  • Goedkoop-treinkaartje.nl probeert enkel mensen bij elkaar te brengen via Facebook en is in geen geval verantwoordelijk voor de gevolgen.

Treintickets inruilen

Alle rechten voorbehouden 2019 - 2020 | Goedkoop-treinkaartje.nl

Goedkope treinkaartjes? Profiteer van korting!
✔️NS Dagkaart (2e klas) € 19,50
✔️NS Dagkaart (1e klas) € 26,50
✔️2x Enkele Reis Weekend € 10 p/s
✔️2x Enkele Reis Hele Week € 12,50 p/s
✔️Enkele Reis Vliegveld AMS, EIN of ROT

Klik hier voor een overzicht van internationale treintickets.