Is uw OV Chipkaart kapot? Dan dient u eerst een aantal stappen te volgen, om zeker te weten dat uw pas kapot is. Daarom hebben wij het onderstaande stappenplan opgesteld om te checken of uw OV Chipkaart kapot is.
- Allereerst dient u naar een OV Automaat te gaan om uw saldo te checken. Wanneer deze een negatief saldo aangeeft is uw kaart niet stuk, maar is het saldo te laag om te reizen;
- Daarbij dient u te checken of er voldoende saldo op uw chipkaart staat voor het opstaptarief op treinstations. Het opstaptarief kan soms tot wel € 10,- zijn;
- Bij opladen via automatische incasso kan het zijn dat de betaling is mislukt door een te laag saldo op uw bankrekening. Ook in dit geval is uw Chipkaart niet kapot, maar staat er niet genoeg saldo op;
- Tevens kan het zijn dat uw OV Chipkaart is geblokkeerd. Het kan zijn dat u al 12 keer vergeten bent uit te checken, waarna uw kaart automatisch geblokkeerd wordt.
Wanneer uw pas werkelijk kapot is dient u het onderstaande goed door te lezen.
Aanvragen van nieuwe pas bij kapotte OV Chipkaart
Wanneer u er zeker van bent dat u in het bezit bent van een kapotte OV Chipkaart dient u een nieuwe aan te vragen. Gaat het om een OV Studentenpas? Dan dient u in de periode dat de nieuwe chipkaart onderweg is uw reiskosten zelf te betalen. U doet er dan ook verstandig aan om z.s.m. een nieuwe persoonlijke OV Chipkaart aan te vragen en uw reisproducten hierop te laden bij één van de OV Automaten.
Heeft u naar aanleiding van het bovenstaande nog vragen? Stel deze dan via het contactformulier of op Trein-Forum.nl!