Afgelopen week heeft ProRail topman Pier Eringa verklaard dat ProRail nog in 2017 wilt beginnen met een uitgebreid testprogramma voor zelfrijdende treinen. Treinen zouden zonder tussenkomst van machinisten moeten kunnen rijden, waardoor treinen veiliger, vaker en met minder vertraging zullen rijden. De techniek zou obstakels, gevaren en mankementen op het spoor kunnen opmerken en tijdig afremmen. Tevens moet een trein zelfstandig kunnen vertrekken, rode seinen opmerken en stipt op tijd rijden.
Slimme treinen zijn de toekomst
Meer sensoren, meer gegevens en minder menselijke tussenkomst zou het treinverkeer in Nederland moeten verbeteren. Volgens Eringa zal er sowieso een machinist in de trein aanwezig zijn, maar hoeft hij enkel in bepaalde situaties te handelen. Daarbij moet het spoor en treinverkeer ontwikkelen, zoals spoorwegen van landen als Oostenrijk, Duitsland en Zwitserland dit ook doen. Daarom wil Eringa nog in 2017 beginnen met testritten, zodat de treinen over een aantal jaar in gebruik kunnen worden genomen.
Metro’s en Auto’s
Op dit moment worden er ook testritten uitgevoerd met auto’s, waarbij de techniek veel complexer is en het verkeer van meer factoren afhankelijk is. Daarbij kan de techniek die al jaren in Franse metro’s wordt gebruik worden toegepast in de trein. Metro’s in steden als Parijs, Rome en Neurenberg rijden al jaren met groot succes zonder machinist en dit zou bovengronds natuurlijk ook mogelijk moeten zijn.