Zelfrijdende treinen in 2017

Afgelopen week heeft ProRail topman Pier Eringa verklaard dat ProRail nog in 2017 wilt beginnen met een uitgebreid testprogramma voor zelfrijdende treinen. Treinen zouden zonder tussenkomst van machinisten moeten kunnen rijden, waardoor treinen veiliger, vaker en met minder vertraging zullen rijden. De techniek zou obstakels, gevaren en mankementen op het spoor kunnen opmerken en tijdig afremmen. Tevens moet een trein zelfstandig kunnen vertrekken, rode seinen opmerken en stipt op tijd rijden.

Trein nieuws

Slimme treinen zijn de toekomst

Meer sensoren, meer gegevens en minder menselijke tussenkomst zou het treinverkeer in Nederland moeten verbeteren. Volgens Eringa zal er sowieso een machinist in de trein aanwezig zijn, maar hoeft hij enkel in bepaalde situaties te handelen. Daarbij moet het spoor en treinverkeer ontwikkelen, zoals spoorwegen van landen als Oostenrijk, Duitsland en Zwitserland dit ook doen. Daarom wil Eringa nog in 2017 beginnen met testritten, zodat de treinen over een aantal jaar in gebruik kunnen worden genomen.

Metro’s en Auto’s

Op dit moment worden er ook testritten uitgevoerd met auto’s, waarbij de techniek veel complexer is en het verkeer van meer factoren afhankelijk is. Daarbij kan de techniek die al jaren in Franse metro’s wordt gebruik worden toegepast in de trein. Metro’s in steden als Parijs, Rome en Neurenberg rijden al jaren met groot succes zonder machinist en dit zou bovengronds natuurlijk ook mogelijk moeten zijn.

Ontvang aanbiedingen

Nieuwe dienstregeling NS: eerder en later reizen met de trein

Nieuwe dienstregeling NS: eerder en later reizen met de trein

Met de invoering van een nieuwe dienstregeling kunnen treinreizigers vanaf zondag op meer momenten van de dag met de trein reizen. Vanuit verschillende plaatsen is het mogelijk om eerder in de ochtend of juist later in de avond te vertrekken. Daarnaast breidt de NS...

NS-prestaties verbeteren ondanks verslechterende staat van het spoor

NS-prestaties verbeteren ondanks verslechterende staat van het spoor

Ondanks de toenemende slijtage van het Nederlandse spoornet en een groeiend aantal storingen, zijn de prestaties van de NS in het afgelopen jaar verbeterd. Treinen reden vaker op tijd en reizigers hadden vaker een zitplaats. Dat blijkt uit de eindejaarsprognose die de...

Militaire treinen krijgen voorrang op spoorverkeer

Militaire treinen krijgen voorrang op spoorverkeer

Treinen die militair materieel vervoeren krijgen in de toekomst voorrang op reizigers- en goederentreinen. Dat heeft demissionair staatssecretaris Thierry Aartsen van Infrastructuur en Waterstaat besloten. Volgens hem is de maatregel nodig vanwege de toegenomen...

Pin It on Pinterest