Zelfrijdende treinen in 2017

Afgelopen week heeft ProRail topman Pier Eringa verklaard dat ProRail nog in 2017 wilt beginnen met een uitgebreid testprogramma voor zelfrijdende treinen. Treinen zouden zonder tussenkomst van machinisten moeten kunnen rijden, waardoor treinen veiliger, vaker en met minder vertraging zullen rijden. De techniek zou obstakels, gevaren en mankementen op het spoor kunnen opmerken en tijdig afremmen. Tevens moet een trein zelfstandig kunnen vertrekken, rode seinen opmerken en stipt op tijd rijden.

Trein nieuws

Slimme treinen zijn de toekomst

Meer sensoren, meer gegevens en minder menselijke tussenkomst zou het treinverkeer in Nederland moeten verbeteren. Volgens Eringa zal er sowieso een machinist in de trein aanwezig zijn, maar hoeft hij enkel in bepaalde situaties te handelen. Daarbij moet het spoor en treinverkeer ontwikkelen, zoals spoorwegen van landen als Oostenrijk, Duitsland en Zwitserland dit ook doen. Daarom wil Eringa nog in 2017 beginnen met testritten, zodat de treinen over een aantal jaar in gebruik kunnen worden genomen.

Metro’s en Auto’s

Op dit moment worden er ook testritten uitgevoerd met auto’s, waarbij de techniek veel complexer is en het verkeer van meer factoren afhankelijk is. Daarbij kan de techniek die al jaren in Franse metro’s wordt gebruik worden toegepast in de trein. Metro’s in steden als Parijs, Rome en Neurenberg rijden al jaren met groot succes zonder machinist en dit zou bovengronds natuurlijk ook mogelijk moeten zijn.

Ontvang aanbiedingen

NS positief over uitspraak in zaak rond hoofdrailnetconcessie

NS positief over uitspraak in zaak rond hoofdrailnetconcessie

De Nederlandse Spoorwegen (NS) reageert positief op de recente uitspraak van het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) in de zaak over de gunning van de hoofdrailnetconcessie. Het CBb heeft besloten vragen voor te leggen aan het Europese Hof van Justitie...

Goedkope NS-dagkaarten via HEMA en Kruidvat voorlopig verleden tijd

Goedkope NS-dagkaarten via HEMA en Kruidvat voorlopig verleden tijd

Jarenlang konden reizigers terecht bij winkels als HEMA, Kruidvat, Albert Heijn en Primera voor voordelige NS-dagkaarten. Voor een bedrag van rond de 19 euro reisden treinpassagiers een hele dag onbeperkt door Nederland, vaak in de daluren en in het weekend. De acties...

Pin It on Pinterest