Zelfrijdende trein tegen drukte op spoor

Het zal je niet zijn ontgaan, maar het is druk in de trein. Naar schatting is het spoor ‘vol’ in 2027 en daarom moet er worden gezocht naar oplossingen. Deze worden niet alleen bij de vervoerder en spoorbeheerder ProRail gezocht. Ook werkgevers en scholen kunnen meedenken aan dit maatschappelijke probleem. Toch blijft NS innoveren en doet daarom proeven met zelfrijdende treinen.

Zelfrijdende Sprinter Nieuwe Generatie

De eerste zelfrijdende trein is mogelijk de Sprinter Nieuwe Generatie (SNG). Hiervoor moet de SNG worden uitgerust met een computerunit die alles van de trein en infrastructuur weet. De trein kan zo nauwkeuriger en stipter rijden, waardoor er meer treinen achter elkaar kunnen rijden. Hierdoor wordt de capaciteit van het spoor groter en wordt mogelijk het probleem voor enkele jaren opgelost. Uiteraard zal in eerste instantie een machinist aanwezig blijven voor onvoorziene situaties. Zo kan er worden ingegrepen als dit nodig mocht zijn.

Ontvang aanbiedingen

CO2-Doelstelling voor 2024 precies behaald

CO2-Doelstelling voor 2024 precies behaald

ProRail heeft in 2024 precies de gestelde doelstelling voor CO₂-uitstoot gehaald. De totale uitstoot kwam uit op zes kiloton CO₂, vergelijkbaar met het jaarlijkse energieverbruik van 674 huishoudens. Voor 2025 wordt een vergelijkbare uitstoot verwacht. Daling in eigen...

Treinkaartje voor de trein naar de Moezel

Treinkaartje voor de trein naar de Moezel

De Moezel is een van de mooiste regio’s van Duitsland, bekend om haar steile wijngaarden, kastelen, vakwerkdorpen en kronkelende rivierlandschap. Het is een ideale bestemming voor een ontspannen vakantie, een romantisch weekend of een actieve trip vol wandelen en...

Pin It on Pinterest