De prestaties op de Zeeuwse Lijn zijn in de eerste vier maanden van 2025 aanzienlijk verbeterd ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Sinds de invoering van de nieuwe dienstregeling op 15 december 2024 kwam 95,8 procent van de treinreizigers in Zeeland op tijd aan (met maximaal 5 minuten vertraging), tegenover 86,7 procent in dezelfde periode in 2024.
De verbetering is te danken aan ingrijpende maatregelen van spoorbeheerder ProRail, die sinds eind 2023 gericht heeft gewerkt aan het verbeteren van de kwaliteit van het spoortraject tussen Vlissingen en Roosendaal.
Minder vertraging en minder uitval
In 2024 kampte de Zeeuwse Lijn met talrijke verstoringen, onder meer door verzakkingen als gevolg van hevige regenval. Hierdoor golden er snelheidsbeperkingen, wat leidde tot forse hinder voor reizigers. In 2025 is dat beeld aanzienlijk verbeterd: het percentage uitgevallen treinen daalde van 4,2 procent naar 1,2 procent.
ProRail heeft onder meer het ballastbed opgefrist, waardoor de spoorligging stabieler is geworden. Ook zijn sensoren geplaatst om toekomstige verzakkingen tijdig te detecteren. Zo kan eerder worden ingegrepen met preventief onderhoud.
NS heeft daarnaast maatregelen genomen om de uitval door materieel- en personeelstekorten terug te dringen.
Toekomst: nieuwe verbindingen en duurzame investeringen
Volgens Magdalena Piotrowska, regiodirecteur Zuid van NS, werpen de inspanningen hun vruchten af: “We zijn blij dat ProRail de problemen zo voortvarend heeft aangepakt. De reiziger merkt duidelijk verbetering. Ondertussen werken wij verder aan de dienstregeling en betere verbindingen.”
Naast de verbeterde betrouwbaarheid kunnen reizigers ook sneller van en naar Zeeland reizen. In 2022 werd al een extra intercity per uur geïntroduceerd. In 2026 komt daar een directe verbinding met Brabantse steden bij.
Ook ProRail-directeur Dimitri Kruik spreekt van “zichtbare vooruitgang” op het Zeeuwse spoor. “We blijven de komende jaren investeren, in samenwerking met provincie, gemeenten en vervoerders. Zo verhogen we de betrouwbaarheid en het reiscomfort verder.”
Duurzame vernieuwingen op komst
In 2025 vernieuwt ProRail 90 kilometer aan bovenleidingen op de Zeeuwse Lijn. Daarbij worden duurzame materialen gebruikt, die beter bestand zijn tegen slijtage en storingen. Ook wordt vaker gebruikgemaakt van moderne monitoringmiddelen zoals de stopmachine en de meettrein, die aanvullend op de geplaatste sensoren verzakkingen vroegtijdig kunnen opsporen.
Landelijk beeld: ook nieuwe dienstregeling slaat aan
Niet alleen op regionaal niveau is verbetering zichtbaar. Ook landelijk zijn de eerste resultaten van de nieuwe NS-dienstregeling positief. In de eerste drie maanden van 2025 kwam 91,6 procent van de reizigers op tijd aan, ondanks uitdagingen zoals geplande werkzaamheden en kwetsbare infrastructuur op de hogesnelheidslijn (HSL).
Sinds 2025 meten NS en ProRail de punctualiteit volgens drie marges: 3 minuten, 5 minuten en 10 minuten. Dit biedt een completer beeld van de prestaties en geeft beter inzicht in waar nog verbetering mogelijk is.