Werkzaamheden aan het spoor: vervangend busvervoer tussen Assen en Hoogeveen

Van zaterdag 15 tot en met vrijdag 21 februari rijden er bussen in plaats van treinen tussen Assen en Hoogeveen. Tussen Groningen, Veendam en Bad Nieuweschans rijden er vanaf 15 februari tot en met 23 februari ook bussen in plaats van treinen. ProRail voert werkzaamheden uit aan het spoor.

Vernieuwing van het spoor

Tussen Wijster en Hoogeveen vernieuwt ProRail vier kilometer aan dwarsliggers. Bij het station van Beilen wordt zowel het spoor als het perron vernieuwd, en er wordt gewerkt aan de bovenleiding. Daarnaast worden de wissels aan beide zijden van het station verwijderd, evenals het derde spoor.

Door de werkzaamheden aan het spoor zijn enkele overwegen tijdelijk afgesloten voor het verkeer. Omleidingen worden aangegeven met borden en zijn tevens te vinden op de website van de wegbeheerders, zoals Melvin.

Vervangend busvervoer

Als gevolg van de werkzaamheden worden er bussen ingezet in plaats van treinen. Tussen Assen, Beilen en Hoogeveen rijden er stopbussen, terwijl NS snelbussen inzet tussen Assen en Hoogeveen en tussen Groningen en Hoogeveen. Reizigers tussen Zwolle en Groningen worden aangeraden om de snelbus tussen Groningen en Hoogeveen te nemen. Tijdens de voorjaarsvakantie werkt ProRail ook aan het spoor tussen Hoogezand-Sappemeer en Zuidbroek, waar eveneens bussen worden ingezet.

Maak gebruik van een reisplanner voor vertrek voor de meest actuele reisinformatie.

Werken bij station Beilen

Bij station Beilen worden de wissels verwijderd, omdat deze nauwelijks in gebruik zijn. Het verwijderen van deze wissels is belangrijk, aangezien de sporen die niet worden bereden roestrijden, wat energieverspilling en hinder voor omwonenden veroorzaakt. De wissels werden in ruim tien maanden tijd slechts 250 keer gebruikt, waarvan meer dan 200 keer voor roestrijden.

Wat is roestrijden?

Roestrijden is een procedure waarbij een trein over een spoor rijdt dat weinig of niet gebruikt wordt, om roestvorming op de rails te voorkomen. Roest kan namelijk de detectie van treinen door het beveiligingssysteem verstoren, wat kan leiden tot storingen en veiligheidsproblemen. Door regelmatig een trein over het spoor te laten rijden, blijft de rails goed geleidbaar en functioneel. Dit kost echter tijd, energie en kan hinder veroorzaken voor omwonenden en andere treinverkeer.

Voordelen van het verwijderen van wissels

In het buitengebied tussen Beilen en Hoogeveen zijn nieuwe overloopwissels aangelegd, waardoor treinen nu makkelijker van spoor kunnen wisselen. Het verwijderen van de wissels in Beilen heeft bovendien als voordeel dat treinen straks met hogere snelheid (140 km/u) van spoor kunnen wisselen, in plaats van de huidige 40 km/u. Deze wijziging draagt tevens bij aan de veiligheid bij de overweg Oosterstraat, omdat er dan maar twee sporen in plaats van drie overgestoken hoeven te worden.

Ontvang aanbiedingen

Goedkope treinkaartjes: trein naar Museum Beelden aan Zee

Goedkope treinkaartjes: trein naar Museum Beelden aan Zee

Tussen de duinen van Scheveningen, verscholen achter het Kurhaus, ligt een bijzonder museum dat volledig is gewijd aan moderne en hedendaagse beeldhouwkunst. Museum Beelden aan Zee is een plek waar kunst, natuur en architectuur elkaar versterken. Het gebouw zelf is al...

Goedkoop treinkaartje: Trein + Bus + Veerboot met korting

Goedkoop treinkaartje: Trein + Bus + Veerboot met korting

Ben je toe aan een originele en verrassende ontsnapping uit de drukte van alledag? Boek een voordelig dagje uit naar het unieke Forteiland Pampus, vlakbij Amsterdam, met NS Spoordeelwinkel. Deze complete aanbieding brengt je met trein, bus én veerboot naar een...

Pin It on Pinterest