Afgelopen vrijdag werd er door de NS melding gemaakt van vertragingen bij Amsterdam Centraal, doordat er aan de noodrem was getrokken. Hierdoor werd het hele treinverkeer ontregeld en hadden reizigers last van vertraging. Nu blijkt uit een persbericht van het Amsterdams Machinisten Collectief (AMK) dat het waarschijnlijk om een gerichte actie ging.
Uit het persbericht blijkt dat zij het beleid van de NS zat zijn en met spoed opzoek zijn naar een oplossing. Al jaren wordt niet meer geluisterd naar het personeel en lijkt de NS achteruit te gaan op concurrentiekracht, werkgelegenheid en klanttevredenheid. Het personeel is het zat en wil per direct verandering.
Wij zijn het zat
Een citaat uit het persbericht van het AMK.
“Op dit moment is het AMK weer actief omdat een groot deel van het personeel het zat is. Wij zijn het zat dat NS voor stakingsbreker én onderkruiper speelt en de fatsoensregels ruim overtreedt! Wij zijn het zat om badinerend te worden aangesproken en te worden behandeld als een nummer door een of andere omhooggevallen HBO-proleet die zichzelf manager (van wat?) mag noemen. Wij zijn het zat om op kinderlijke wijze te horen hoe wij wel of niet moeten zitten, lopen, werken, toiletteren, bellen, controleren, rijden, eten, drinken, denken, staan of kijken.
Wij zijn het zat om er bij NS uitgewerkt te worden als je je BOA niet haalt. Wij zijn het zat om steeds te horen dat het zo goed gaat bij dit bedrijf, maar dat in de praktijk onze reizigers regelmatig in de kou staan. Luister maar naar de reizigersorganisaties over de dienstregeling 2018. Wij zijn het zat om geconfronteerd te worden met laaiende en kwaaie reizigers die het ook zat zijn.
Wij zijn het zat dat de bobo’s bij NS hun mislukte nonsens beleid over ons uitstrooien (zie HSL, zie Fyra, zie Limburg) en daarmee NS (en dus ons) grote schade toebrengt”.
Geen gehoor
Volgens FNV Spoor en het AMK is de NS niet bereid te zoeken naar oplossingen en zitten zij al ruim anderhalf jaar om de tafel, maar komt er geen beweging in. Een woordvoerder van de NS laat daarentegen weten dat reizigers de dupe zijn van stakingen/protestacties en er mondeling moet worden gezocht naar een oplossing.
Beide partijen bevinden zich in een patstelling, waardoor stakingen/protestacties waarschijnlijk het laatste redmiddel zijn voor NS personeel.