Om het Noorden en Zuiden te betrekken bij de Randstad wil NS een nieuwe rechtstreekse treinverbinding starten. Zo wil NS een directe trein laten rijden van Breda naar Groningen. De verbinding kan worden gerealiseerd met de InterCity Nieuwe Generatie (ICNG). Deze kan en mag 200 kilometer per uur over het Nederland spoor. Hiervoor wil NS de trein laten rijden over de HSL naar Rotterdam, Schiphol, Amsterdam en Almere. Vervolgens zal hij via de Hanzelijn langs Zwolle naar Groningen rijden. Het traject zou al in 2023 kunnen starten.
Upgrades aan het spoor
Om meer treinen op het spoor te kunnen laten rijden en deze verbinding te realiseren is extra geld nodig. Er zal moeten worden geïnvesteerd in zowel kleine als grote aanpassingen. De treinen zullen moeten worden aangepast om op zowel de HSL als het reguliere spoor te rijden. Daarbij zullen er extra wissels worden geplaatst bij de Schipholtunnel, waardoor het spoor efficiënter kan worden gebruikt. Ook moeten bovenleidingen op trajecten worden aangepast voor meer capaciteit op het spoor.
Wissels bij Amsterdam
Voor de wissels bij Amsterdam wordt 3 miljoen euro gereserveerd door Vervoerregio Amsterdam en 7 miljoen door het Rijk. De aanpassing is niet alleen noodzakelijk voor een snellere verbinding met Groningen. Het spoor moet namelijk ook efficiënter worden ingericht om internationaal treinverkeer naar Amsterdam Zuid te leiden.