Vanaf 2023 InterCity tussen Breda en Groningen

Om het Noorden en Zuiden te betrekken bij de Randstad wil NS een nieuwe rechtstreekse treinverbinding starten. Zo wil NS een directe trein laten rijden van Breda naar Groningen. De verbinding kan worden gerealiseerd met de InterCity Nieuwe Generatie (ICNG). Deze kan en mag 200 kilometer per uur over het Nederland spoor. Hiervoor wil NS de trein laten rijden over de HSL naar Rotterdam, Schiphol, Amsterdam en Almere. Vervolgens zal hij via de Hanzelijn langs Zwolle naar Groningen rijden. Het traject zou al in 2023 kunnen starten.

Upgrades aan het spoor

Om meer treinen op het spoor te kunnen laten rijden en deze verbinding te realiseren is extra geld nodig. Er zal moeten worden geïnvesteerd in zowel kleine als grote aanpassingen. De treinen zullen moeten worden aangepast om op zowel de HSL als het reguliere spoor te rijden. Daarbij zullen er extra wissels worden geplaatst bij de Schipholtunnel, waardoor het spoor efficiënter kan worden gebruikt. Ook moeten bovenleidingen op trajecten worden aangepast voor meer capaciteit op het spoor.

Wissels bij Amsterdam

Voor de wissels bij Amsterdam wordt 3 miljoen euro gereserveerd door Vervoerregio Amsterdam en 7 miljoen door het Rijk. De aanpassing is niet alleen noodzakelijk voor een snellere verbinding met Groningen. Het spoor moet namelijk ook efficiënter worden ingericht om internationaal treinverkeer naar Amsterdam Zuid te leiden.
Eurostar: Trein naar Londen in 4 uur
 

Ontvang aanbiedingen

Nieuwe dienstregeling NS: eerder en later reizen met de trein

Nieuwe dienstregeling NS: eerder en later reizen met de trein

Met de invoering van een nieuwe dienstregeling kunnen treinreizigers vanaf zondag op meer momenten van de dag met de trein reizen. Vanuit verschillende plaatsen is het mogelijk om eerder in de ochtend of juist later in de avond te vertrekken. Daarnaast breidt de NS...

NS-prestaties verbeteren ondanks verslechterende staat van het spoor

NS-prestaties verbeteren ondanks verslechterende staat van het spoor

Ondanks de toenemende slijtage van het Nederlandse spoornet en een groeiend aantal storingen, zijn de prestaties van de NS in het afgelopen jaar verbeterd. Treinen reden vaker op tijd en reizigers hadden vaker een zitplaats. Dat blijkt uit de eindejaarsprognose die de...

Militaire treinen krijgen voorrang op spoorverkeer

Militaire treinen krijgen voorrang op spoorverkeer

Treinen die militair materieel vervoeren krijgen in de toekomst voorrang op reizigers- en goederentreinen. Dat heeft demissionair staatssecretaris Thierry Aartsen van Infrastructuur en Waterstaat besloten. Volgens hem is de maatregel nodig vanwege de toegenomen...

Pin It on Pinterest