Tweede Kamer wil behoud en terugkeer van NS-jongerendagkaart

De Tweede Kamer spreekt zich uit tegen de afschaffing van de NS-jongerendagkaart en wil dat de reisoptie behouden blijft of opnieuw wordt ingevoerd. Een meerderheid van partijen, waaronder NSC, GroenLinks-PvdA, VVD, BBB en ChristenUnie, vindt dat jongeren tussen 12 en 17 jaar niet de dupe mogen worden van het verdwijnen van het goedkope treinkaartje.

Afschaffing in juli 2025

De jongerendagkaart, waarmee jongeren voor 8,50 euro in de daluren onbeperkt met de trein konden reizen, werd per 1 juli 2025 afgeschaft. De NS gaf aan dat de kaart te populair was geworden en daardoor te veel geld kostte. Als alternatief introduceerde de vervoerder een gratis kortingskaart waarmee jongeren met 40 procent korting in de daluren kunnen reizen. Volgens NS is dat voordeliger voor jongeren die vooral korte afstanden reizen.

Kritiek vanuit de Kamer

Een groot deel van de Kamer is kritisch op deze verandering. Kamerlid Olger van Dijk (NSC) noemt de afschaffing een vorm van kortetermijndenken: “Jongeren hebben weinig te besteden, maar willen wel buiten hun eigen regio reizen. De auto is voor hen nog geen alternatief.” Ook wijst hij erop dat de treinreizigers van morgen juist nu betaalbare toegang tot het spoor nodig hebben.

Oproep tot gesprek en herinvoering

De Kamer wil dat staatssecretaris van Infrastructuur Thierry Aartsen in gesprek gaat met NS-directeur Wouter Koolmees om de afschaffing terug te draaien. Daarnaast werd een motie van ChristenUnie en NSC aangenomen om de jongerendagkaart volgend jaar opnieuw in te voeren.

Financiering

Om de terugkeer mogelijk te maken, stellen ChristenUnie en NSC voor om middelen uit het Klimaatfonds en het Social Climate Fund te gebruiken. Dat geld zou niet alleen de jongerendagkaart opnieuw moeten bekostigen, maar ook andere maatregelen om treinreizen voor mensen met een smalle beurs goedkoper te maken.

Maatschappelijke steun

Het verzet tegen de afschaffing kreeg ook buiten de politiek brede steun. Een online petitie om de jongerenkaart te behouden haalde binnen enkele dagen 60.000 handtekeningen, maar wist de NS destijds niet te overtuigen.

Ontvang aanbiedingen

Nieuwe dienstregeling NS: eerder en later reizen met de trein

Nieuwe dienstregeling NS: eerder en later reizen met de trein

Met de invoering van een nieuwe dienstregeling kunnen treinreizigers vanaf zondag op meer momenten van de dag met de trein reizen. Vanuit verschillende plaatsen is het mogelijk om eerder in de ochtend of juist later in de avond te vertrekken. Daarnaast breidt de NS...

NS-prestaties verbeteren ondanks verslechterende staat van het spoor

NS-prestaties verbeteren ondanks verslechterende staat van het spoor

Ondanks de toenemende slijtage van het Nederlandse spoornet en een groeiend aantal storingen, zijn de prestaties van de NS in het afgelopen jaar verbeterd. Treinen reden vaker op tijd en reizigers hadden vaker een zitplaats. Dat blijkt uit de eindejaarsprognose die de...

Militaire treinen krijgen voorrang op spoorverkeer

Militaire treinen krijgen voorrang op spoorverkeer

Treinen die militair materieel vervoeren krijgen in de toekomst voorrang op reizigers- en goederentreinen. Dat heeft demissionair staatssecretaris Thierry Aartsen van Infrastructuur en Waterstaat besloten. Volgens hem is de maatregel nodig vanwege de toegenomen...

Pin It on Pinterest