Treinreizgers met onderhuidse chip in Zweden

De Zweedse concurrent (SJ) van de NS is afgelopen week begonnen met een proef, waarbij treinreizigers middels een onderhuidse chip kunnen in- en uitchecken. De chip is vergelijkbaar met chips uit de OV Chipkaart of bankpassen en wordt geïmplanteerd in speciale piercingshops. Hierbij dient er eenmalig online een account te worden aangemaakt, waarna de chip kan worden geïmplanteerd en er draadloos kan worden in- en uitgecheckt.

 Trein nieuws

De vervoerder verwacht dat er komend jaar ongeveer 100 treinreizigers gebruik zullen maken van de nieuwe betaalmethode. Gewerkt wordt aan meerdere diensten die aan de chip kunnen worden gekoppeld, zoals het opslaan van winkelbonnetjes, identiteitsbewijs, koppelen van de betaalpas en het vervangen van auto- en huissleutels. Deze diensten zouden allemaal kunnen worden gekoppeld aan deze draadloze en onderhuidse chip, waardoor je deze zaken altijd bij je draagt.

Eenmalige account

Reizigers dienen eenmalig online een account te maken, waarna zij bij een speciale piercingshop de chip kunnen laten implanteren. Volgens een woordvoerder van de SJ wordt er voorlopig enkel een treinabonnement aan de chip gekoppeld, wordt informatie versleuteld en wordt reizigersinformatie als locatiedata niet met de vervoerder gedeeld uit privacy overwegingen.

Ontvang aanbiedingen

Treinkaartje voor de trein naar Aalst

Treinkaartje voor de trein naar Aalst

Aalst is een charmante stad in Oost-Vlaanderen, bekend om haar historische centrum, gezellige pleinen en natuurlijk het wereldberoemde carnaval dat op de UNESCO-lijst staat. Het is een fijne bestemming voor een dagje weg of een korte stedentrip, met leuke winkels,...

Treinkaartje in Nederland behoort tot de duurste van Europa

Treinkaartje in Nederland behoort tot de duurste van Europa

De Nederlandse Spoorwegen (NS) ontvangen in vergelijking met spoorbedrijven in andere Europese landen relatief weinig subsidie. Dat zorgt ervoor dat treinreizen in Nederland relatief duur is en voor een groeiende groep reizigers moeilijk betaalbaar wordt. Nederland...

Meer grote spoorstoringen dan toegestaan in 2025

Meer grote spoorstoringen dan toegestaan in 2025

ProRail voldoet dit jaar niet aan de prestatieafspraken met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het bedrijf mocht maximaal 520 storingen met grote impact op het treinverkeer hebben, maar dat aantal is inmiddels opgelopen tot 530. Dit jaar al 530 storingen...

Pin It on Pinterest