Afgelopen week is een trein in de Verenigde Staten (VS) ontspoord op een nieuw traject. Het nieuwe traject was eerder uitgebreid getest, maar dit was de eerste rit volgens de dienstregeling. Op het gedeelte mocht de trein slechts 50 kilometer per uur rijden, maar reed 130 kilometer per uur. Het is nog onduidelijk waarom de trein zo hard heeft gereden, zonder dat de machinist heeft ingegrepen. Mogelijk was de machinist afgeleid, aangezien onderzoek heeft uitgewezen dat er voor in de trein naast de machinist nog een gewonde was gevonden. Het zou gaan om een conducteur in opleiding. Verder is het onduidelijk of de machinist wist waar hij was en of hij getraind is voor het nieuwe traject. De training voor het nieuwe traject zou volgens vervoerder Amtrak wel vereist zijn.
Noodrem automatisch geactiveerd
Bekend was dat er aan de noodrem was getrokken, maar later werd bekend dat het systeem uiteindelijk heeft moeten ingrijpen en de noodrem automatisch is geactiveerd. Desondanks heeft het systeem niet kunnen voorkomen dat de trein ontspoorde en van een spoorbrug op de snelweg belande. Hierbij zijn 3 mensen om het leven gekomen en 70 personen gewond geraakt. 10 van de 70 gewonden zijn er ernstig aan toe.