De stad is flink gegroeid en heeft lang gewacht op een gloednieuw treinstation. NS en ProRail starten daarom met de verbouwingen van het station Almere Centrum. In 2022 moet Almere beschikken over een treinstation dat past bij de grote, jonge en nog altijd groeiende stad. Het station wordt dagelijks gebruikt door duizenden forensen, toeristen en winkelend publiek. In 2023 wilt NS een snelle verbinding tussen het zuiden en het noorden van het land, waarbij station Almere een belangrijke verbindende factor wordt.
Verbouwing van station Almere Centrum
Het verouderde station is toe aan vernieuwing. Plan is om de stationshal te verbreden en nieuwe winkels toe te voegen. Station Almere Centrum moet een prettig gevoel geven in de tijd dat je hier als reiziger wacht op de trein. Zo komen er nieuwe wachtruimten met houten banken, leuke plantjes en windschermen. Verder zal NS overbodige verbouwing verwijderen om de ruimtes overzichtelijker te maken.
Het plan is om de huidige architectuur met de unieke kenmerken, zoals de kapconstructie van het dak te behouden. Andere elementen die niet meer van deze tijd zijn zal NS verwijderen. Na 30 jaar is het station qua materiaal gebruik en design achterstallig geraakt en dit verdient een upgrade.
Ook de fietsenstallingen krijgen een make-over. Zo komen er meer plaatsen en 2 gloednieuwe, gratis en bewaakte fietsenstallingen. Ook de hal krijgt passende voorzieningen, waarmee het station een fijne plek moet worden.
Start 5 oktober: verbouwing Almere Centrum
De bouw van station Almere Centrum begint op 5 oktober 2020. Dit zal in de eerste instantie gaan om sloopwerkzaamheden, waarna delen weer worden opgebouwd. Helaas zal dit niet zonder overlast voor reizigers zijn, maar zij krijgen er een hoop voor terug. Zo sluiten winkels tijdens de verbouwingen en is de lift aan de centrumzijde vanaf 12 oktober buiten gebruik.
Op de fiets? De stallingen bij het busplein verdwijnen. Tijdelijk staan er extra rekken bij het WTC-gebouw om de hoek. Hulp nodig? Dan blijft het Tickets en Service punt in de hal open om reizigers op weg te helpen.
Snelle verbinding Breda – Groningen
Almere zal in de toekomst als knooppunt fungeren voor de randstad. Er komt namelijk een nieuwe verbinding van Breda naar Groningen, waarop de snelle InterCity tot 200 kilometer per uur zal rijden op het deel van de HSL en 160 op de Hanzelijn.
Zeker in vanwege het populaire en vernieuwde stadshart is het station toe aan vernieuwing. Het station wordt gezien als een belangrijke entree van de stad voor zowel winkelend publiek als reguliere bezoekers.
Wethouder Maaike Veeningen van gemeente Almere
“De vernieuwing van de stationsomgeving geeft een impuls aan de transformatie van de binnenstad. Het stations is dé toegangspoort voor reizigers en bezoekers die met het openbaar vervoer naar Almere komen en daarmee één van de belangrijkste entree van onze stad. De vernieuwing past naadloos in onze strategie om het stadscentrum levendiger en aantrekkelijker te maken. Net als de zeven andere pleinen in de stad krijgt het stationsplein een metamorfose waarin plek is voor wonen, winkels, uitgaan, cultuur, recreatie en meer groen.”
Elke keer weer geweldige aanbiedingen.
Dit keer een win actie die ik graag zou winnen om een dagje gratis te reizen.
Samen met mijn vrouw.
Maya Van der kamp meester
2025-07-03
Fijne reis gehad van Duiven naar Den Helder
Meryem Kawatie
2025-07-02
we gaan regelmatig met de trein wel met assistentie zonder plank komen we niet binnen op tijd bellen en was een keer dat we naar Efteling wilde en de overstap op den Bosch moesten maken trein was beetje laat en we zouden op andere spoor aankomen dan eigenlijk geval was de conducteurs was zo lief de aansluiting te bellen dat we op goede spoor konden overstappen en de andere trein naar Tilburg efteling wachten op ons en stonden klaar met de plank dat we zo over konden stappen op zelfde spoor voor pret is ook pret en we hebben geweldige dag gehad bedankt NS
Edith van der Laan
2025-07-02
Wat ik nu nog zo graag wil is naar Wenen met de trein. En iemand die het uitzoekt voor mij en mijn man😉Maar dat kan je niet winnen.
Thea hendriksen
2025-07-02
Wordt altijd goed geholpen zowel op telefoon als op station en in trein
jannet kuipers
2025-07-02
Het is toch fantastisch dat je met de trein in één dag zorgeloos van Zwolle naar Antwerpen heen en weer kunt en dan ‘s avonds weer uitgerust en tevreden op de bank kunt ploffen. Treinreizen, ik houd ervan en dan het liefst met mijn net gepensioneerde Peter. Kom maar op met die kaartjes!
Henk Hermsen
2025-04-21
Handige Nieuwsbrief, prima boekingsmogelijkheid en aantrekkelijk geprijsde tickets
ProRail heeft een raamcontract van 25 miljoen euro afgesloten met ingenieursbureaus Arup, Movares en Arcadis voor het herstel van negen viaducten op de HSL-Zuid. De samenwerking moet structurele problemen verhelpen en de veiligheid op de hogesnelheidslijn verbeteren....
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat stelt extra middelen beschikbaar om de sociale veiligheid in het openbaar vervoer te versterken. Staatssecretaris Thierry Aartsen maakte op Prinsjesdag bekend dat er € 20 miljoen wordt vrijgemaakt voor maatregelen op...
ProRail start dit najaar met grootschalige werkzaamheden aan het spoor bij Vught. De komende vier jaar wordt gewerkt aan de verbouwing van het station en de aanleg van een verdiepte spoorlijn, onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). Doel is om in...
Jouw privacy instellingen
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij en onze partners technologieën zoals cookies om informatie over het apparaat op te slaan en/of te openen. Toestemming voor deze technologieën stelt ons en onze partners in staat om persoonlijke gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site te verwerken en om gepersonaliseerde en niet-gepersonaliseerde advertenties te tonen. Als u geen toestemming geeft of deze intrekt, kan dit invloed hebben op bepaalde functies.
Klik hieronder om in te stemmen met het bovenstaande of om specifieke keuzes te maken. Je keuzes zullen alleen worden toegepast op deze site. Je kunt je instellingen te allen tijde wijzigen, inclusief het intrekken van je toestemming, door gebruik te maken van de knoppen op het Cookiebeleid of door te klikken op de knop 'Toestemming beheren' onderaan het scherm.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.