De Zwitserse treinbouwer Stadler heeft tijdens de Rail Business Days in Ostrava de RS Zero aangekondigd, een nieuw emissievrij railvoertuig voor regionaal vervoer. De trein zal in september officieel worden gepresenteerd tijdens InnoTrans Berlin.
RS Zero vervangt RegioShuttle RS1
De RS Zero is ontworpen als opvolger van de RegioShuttle RS1 en is bedoeld voor korte trajecten. Het voertuig zal beschikbaar zijn als enkeldelige motorwagen of tweedelig treinstel, met een capaciteit van 70 tot 150 passagiers.
Een belangrijk kenmerk van de RS Zero is de keuze uit verschillende emissievrije aandrijfsystemen: waterstof, batterij of een hybride combinatie. Daarnaast beschikt de trein over regeneratief remmen voor optimale energie-efficiëntie.
Ontwerp van RS Zero
Het ontwerp van de RS Zero voldoet aan alle Europese normen en richtlijnen (TSI). De trein heeft een maximale snelheid van 120 km/u en een maximale aslast van 18 ton. De lichtgewicht aluminium constructie draagt bij aan de duurzaamheid en efficiëntie van het voertuig.
Goedkeuring van RS Zero mogelijk in 2026
Stadler streeft ernaar om de RS Zero in 2026 te laten goedkeuren voor gebruik op het spoor, waarmee het bedrijf een belangrijke stap zet in de verduurzaming van het regionale treinvervoer.