Stadler onthult emissievrije trein RS Zero voor regionaal vervoer

De Zwitserse treinbouwer Stadler heeft tijdens de Rail Business Days in Ostrava de RS Zero aangekondigd, een nieuw emissievrij railvoertuig voor regionaal vervoer. De trein zal in september officieel worden gepresenteerd tijdens InnoTrans Berlin.

RS Zero vervangt RegioShuttle RS1

De RS Zero is ontworpen als opvolger van de RegioShuttle RS1 en is bedoeld voor korte trajecten. Het voertuig zal beschikbaar zijn als enkeldelige motorwagen of tweedelig treinstel, met een capaciteit van 70 tot 150 passagiers.

Een belangrijk kenmerk van de RS Zero is de keuze uit verschillende emissievrije aandrijfsystemen: waterstof, batterij of een hybride combinatie. Daarnaast beschikt de trein over regeneratief remmen voor optimale energie-efficiëntie.

Ontwerp van RS Zero

Het ontwerp van de RS Zero voldoet aan alle Europese normen en richtlijnen (TSI). De trein heeft een maximale snelheid van 120 km/u en een maximale aslast van 18 ton. De lichtgewicht aluminium constructie draagt bij aan de duurzaamheid en efficiëntie van het voertuig.

Goedkeuring van RS Zero mogelijk in 2026

Stadler streeft ernaar om de RS Zero in 2026 te laten goedkeuren voor gebruik op het spoor, waarmee het bedrijf een belangrijke stap zet in de verduurzaming van het regionale treinvervoer.

Ontvang aanbiedingen

Treinkaartje voor de trein naar Aalst

Treinkaartje voor de trein naar Aalst

Aalst is een charmante stad in Oost-Vlaanderen, bekend om haar historische centrum, gezellige pleinen en natuurlijk het wereldberoemde carnaval dat op de UNESCO-lijst staat. Het is een fijne bestemming voor een dagje weg of een korte stedentrip, met leuke winkels,...

Treinkaartje in Nederland behoort tot de duurste van Europa

Treinkaartje in Nederland behoort tot de duurste van Europa

De Nederlandse Spoorwegen (NS) ontvangen in vergelijking met spoorbedrijven in andere Europese landen relatief weinig subsidie. Dat zorgt ervoor dat treinreizen in Nederland relatief duur is en voor een groeiende groep reizigers moeilijk betaalbaar wordt. Nederland...

Meer grote spoorstoringen dan toegestaan in 2025

Meer grote spoorstoringen dan toegestaan in 2025

ProRail voldoet dit jaar niet aan de prestatieafspraken met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het bedrijf mocht maximaal 520 storingen met grote impact op het treinverkeer hebben, maar dat aantal is inmiddels opgelopen tot 530. Dit jaar al 530 storingen...

Pin It on Pinterest