Spoortunnel tussen Spanje en Portugal voor WK en handel

Marokko en Spanje zetten gezamenlijk in op de ontwikkeling van een tunnel onder de Straat van Gibraltar, met het doel Afrika en Europa te verbinden vóór het WK van 2030, dat zij samen met Portugal organiseren.

Twijfel over haalbaarheid

Deze ambitieuze tunnelplannen wekken echter vragen op over de haalbaarheid ervan binnen het gestelde tijdsbestek. Hoewel autoriteiten in Marokko en Spanje vastberadenheid tonen om het project te realiseren, blijft de daadwerkelijke start van de bouwfase een punt van discussie.

Volgens rapporten in de Marokkaanse media zou de bouw van de tunnel vijf jaar in beslag nemen, waardoor deze op tijd klaar zou kunnen zijn voor het WK van 2030. Echter, sinds de besprekingen tussen de Spaanse minister van Transport, Óscar Puente, en zijn Marokkaanse ambtgenoot in Rabat in maart van dit jaar, is er weinig concrete vooruitgang geboekt. Een recent artikel in Infobae meldt dat er sindsdien geen concrete stappen zijn ondernomen.

Beslissende vergadering

De twee landen hebben echter toegezegd binnenkort een vergadering van de Spaans-Marokkaanse Gemengde Commissie te houden om definitieve beslissingen over het project te nemen. De laatste bijeenkomst van deze commissie vond plaats in april 2023 via videoconferentie.

Indrukwekkende spoortunnel tussen Europa en Afrika

Het tunnelproject omvat de aanleg van twee enkelsporige spoorwegtunnels met een indrukwekkende cirkelvormige doorsnede van 7,90 meter binnendiameter. Deze tunnels zullen worden gescheiden door een service- en veiligheidsgalerij met een diameter van 6 meter en dwarsverbindingen van 6 meter diameter om de 340 meter. Met een totale lengte van 38,5 kilometer, waarvan 27,7 kilometer onder water, zal de tunnel naar verwachting de handelsbetrekkingen tussen Spanje en Marokko, evenals tussen Europa en Afrika, aanzienlijk bevorderen.

Ontvang aanbiedingen

NS positief over uitspraak in zaak rond hoofdrailnetconcessie

NS positief over uitspraak in zaak rond hoofdrailnetconcessie

De Nederlandse Spoorwegen (NS) reageert positief op de recente uitspraak van het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) in de zaak over de gunning van de hoofdrailnetconcessie. Het CBb heeft besloten vragen voor te leggen aan het Europese Hof van Justitie...

Goedkope NS-dagkaarten via HEMA en Kruidvat voorlopig verleden tijd

Goedkope NS-dagkaarten via HEMA en Kruidvat voorlopig verleden tijd

Jarenlang konden reizigers terecht bij winkels als HEMA, Kruidvat, Albert Heijn en Primera voor voordelige NS-dagkaarten. Voor een bedrag van rond de 19 euro reisden treinpassagiers een hele dag onbeperkt door Nederland, vaak in de daluren en in het weekend. De acties...

Pin It on Pinterest