Spoorstaven aangebracht op westelijk hefdeel Botlekbrug

Het was dan eindelijk zover. Dinsdag 17 maart was een belangrijke mijlpaal voor de werkzaamheden aan de Botlekbrug. De spoorstaven mochten op het westelijk hefdeel van de spoorbrug worden geplaatst, ondanks de beperkingen vanwege het Corona-virus. De Botlekbrug is onderdeel van de Betuweroute die in Rotterdam start als Havenspoorlijn. De brug is onderdeel van de Europese Green Deal voor het reduceren van CO2-uitstoot. Zo draagt de brug bij aan de verschuiving van goederenverkeer over de weg naar het spoor.

Plaatsing van spoorstaven met millimeterprecisie

Onder leiding van ProRail, Rijkswaterstaat en aannemer A-Lanes A15 zijn de spoorstaven op de Botlekbrug geplaatst. Omdat de opritten aan beide zijde al zijn geplaatst moet de aannemer de staven met millimeterprecisie plaatsen. Zeker doordat de brugdelen bewegen bij het opengaan. Niet alleen de millimeterprecisie moest on-point zijn, want ook de weersomstandigheden moesten kloppen. Omdat de Botlekbrug beweegt kan er geen zand en stenen worden gebruikt. Als alternatief heeft ProRail een unieke oplossing bedacht. Zo is het spoor in een laag van gietmassa geplaatst.

Gecompliceerd

Het was een zeer gecompliceerde klus, omdat de massa juist moest drogen en de brug perfect moet aansluiten op het bestaande spoor. Daarbij moest de planning rekening houden met alle betrokken partijen om zo min mogelijk overlast te veroorzaken. Zo hield men rekening met wegverkeer, (brom)fietsers en de scheepvaart.

Ontvang aanbiedingen

NS positief over uitspraak in zaak rond hoofdrailnetconcessie

NS positief over uitspraak in zaak rond hoofdrailnetconcessie

De Nederlandse Spoorwegen (NS) reageert positief op de recente uitspraak van het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) in de zaak over de gunning van de hoofdrailnetconcessie. Het CBb heeft besloten vragen voor te leggen aan het Europese Hof van Justitie...

Goedkope NS-dagkaarten via HEMA en Kruidvat voorlopig verleden tijd

Goedkope NS-dagkaarten via HEMA en Kruidvat voorlopig verleden tijd

Jarenlang konden reizigers terecht bij winkels als HEMA, Kruidvat, Albert Heijn en Primera voor voordelige NS-dagkaarten. Voor een bedrag van rond de 19 euro reisden treinpassagiers een hele dag onbeperkt door Nederland, vaak in de daluren en in het weekend. De acties...

Pin It on Pinterest