Spoorstaven aangebracht op westelijk hefdeel Botlekbrug

Het was dan eindelijk zover. Dinsdag 17 maart was een belangrijke mijlpaal voor de werkzaamheden aan de Botlekbrug. De spoorstaven mochten op het westelijk hefdeel van de spoorbrug worden geplaatst, ondanks de beperkingen vanwege het Corona-virus. De Botlekbrug is onderdeel van de Betuweroute die in Rotterdam start als Havenspoorlijn. De brug is onderdeel van de Europese Green Deal voor het reduceren van CO2-uitstoot. Zo draagt de brug bij aan de verschuiving van goederenverkeer over de weg naar het spoor.

Plaatsing van spoorstaven met millimeterprecisie

Onder leiding van ProRail, Rijkswaterstaat en aannemer A-Lanes A15 zijn de spoorstaven op de Botlekbrug geplaatst. Omdat de opritten aan beide zijde al zijn geplaatst moet de aannemer de staven met millimeterprecisie plaatsen. Zeker doordat de brugdelen bewegen bij het opengaan. Niet alleen de millimeterprecisie moest on-point zijn, want ook de weersomstandigheden moesten kloppen. Omdat de Botlekbrug beweegt kan er geen zand en stenen worden gebruikt. Als alternatief heeft ProRail een unieke oplossing bedacht. Zo is het spoor in een laag van gietmassa geplaatst.

Gecompliceerd

Het was een zeer gecompliceerde klus, omdat de massa juist moest drogen en de brug perfect moet aansluiten op het bestaande spoor. Daarbij moest de planning rekening houden met alle betrokken partijen om zo min mogelijk overlast te veroorzaken. Zo hield men rekening met wegverkeer, (brom)fietsers en de scheepvaart.

Ontvang aanbiedingen

Met kinderen op stedentrip naar België per trein

Met kinderen op stedentrip naar België per trein

Een stadstocht met het gezin naar België is ideaal per trein: comfortabel, ontspannen en midden in de stad. Dankzij de EuroCity en EuroCity Direct-verbindingen van NS International reis je vanuit Nederland naar Belgische steden zonder overstapstress. Voor kinderen...

NS bestelt 36 nieuwe sprinters, tevens inzetbaar als InterCity

NS bestelt 36 nieuwe sprinters, tevens inzetbaar als InterCity

De NS trekt ruim 400 miljoen euro uit voor de aankoop van 36 nieuwe sprintertreinen. Deze zogeheten Flirt Flex-treinen worden gebouwd door de Zwitserse fabrikant Stadler en krijgen het klassieke geelblauwe NS-uiterlijk. De eerste treinstellen worden vanaf 2030 op het...

Met kinderen op wintersport in Frankrijk per trein

Met kinderen op wintersport in Frankrijk per trein

Steeds meer gezinnen kiezen voor de trein richting de Franse Alpen. Dat is niet zo gek: je reist ontspannen, zonder files of winterbandenstress, en je komt aan in het hart van de bergen. De hogesnelheidslijnen richting Zuid-Frankrijk sluiten perfect aan op bekende...

Pin It on Pinterest