Spoorstaven aangebracht op westelijk hefdeel Botlekbrug

Het was dan eindelijk zover. Dinsdag 17 maart was een belangrijke mijlpaal voor de werkzaamheden aan de Botlekbrug. De spoorstaven mochten op het westelijk hefdeel van de spoorbrug worden geplaatst, ondanks de beperkingen vanwege het Corona-virus. De Botlekbrug is onderdeel van de Betuweroute die in Rotterdam start als Havenspoorlijn. De brug is onderdeel van de Europese Green Deal voor het reduceren van CO2-uitstoot. Zo draagt de brug bij aan de verschuiving van goederenverkeer over de weg naar het spoor.

Plaatsing van spoorstaven met millimeterprecisie

Onder leiding van ProRail, Rijkswaterstaat en aannemer A-Lanes A15 zijn de spoorstaven op de Botlekbrug geplaatst. Omdat de opritten aan beide zijde al zijn geplaatst moet de aannemer de staven met millimeterprecisie plaatsen. Zeker doordat de brugdelen bewegen bij het opengaan. Niet alleen de millimeterprecisie moest on-point zijn, want ook de weersomstandigheden moesten kloppen. Omdat de Botlekbrug beweegt kan er geen zand en stenen worden gebruikt. Als alternatief heeft ProRail een unieke oplossing bedacht. Zo is het spoor in een laag van gietmassa geplaatst.

Gecompliceerd

Het was een zeer gecompliceerde klus, omdat de massa juist moest drogen en de brug perfect moet aansluiten op het bestaande spoor. Daarbij moest de planning rekening houden met alle betrokken partijen om zo min mogelijk overlast te veroorzaken. Zo hield men rekening met wegverkeer, (brom)fietsers en de scheepvaart.

Ontvang aanbiedingen

Nieuwe dienstregeling NS: eerder en later reizen met de trein

Nieuwe dienstregeling NS: eerder en later reizen met de trein

Met de invoering van een nieuwe dienstregeling kunnen treinreizigers vanaf zondag op meer momenten van de dag met de trein reizen. Vanuit verschillende plaatsen is het mogelijk om eerder in de ochtend of juist later in de avond te vertrekken. Daarnaast breidt de NS...

NS-prestaties verbeteren ondanks verslechterende staat van het spoor

NS-prestaties verbeteren ondanks verslechterende staat van het spoor

Ondanks de toenemende slijtage van het Nederlandse spoornet en een groeiend aantal storingen, zijn de prestaties van de NS in het afgelopen jaar verbeterd. Treinen reden vaker op tijd en reizigers hadden vaker een zitplaats. Dat blijkt uit de eindejaarsprognose die de...

Militaire treinen krijgen voorrang op spoorverkeer

Militaire treinen krijgen voorrang op spoorverkeer

Treinen die militair materieel vervoeren krijgen in de toekomst voorrang op reizigers- en goederentreinen. Dat heeft demissionair staatssecretaris Thierry Aartsen van Infrastructuur en Waterstaat besloten. Volgens hem is de maatregel nodig vanwege de toegenomen...

Pin It on Pinterest