Het was dan eindelijk zover. Dinsdag 17 maart was een belangrijke mijlpaal voor de werkzaamheden aan de Botlekbrug. De spoorstaven mochten op het westelijk hefdeel van de spoorbrug worden geplaatst, ondanks de beperkingen vanwege het Corona-virus.
De Botlekbrug is onderdeel van de Betuweroute die in Rotterdam start als Havenspoorlijn. De brug is onderdeel van de Europese Green Deal voor het reduceren van CO2-uitstoot. Zo draagt de brug bij aan de verschuiving van goederenverkeer over de weg naar het spoor.
Plaatsing van spoorstaven met millimeterprecisie
Onder leiding van ProRail, Rijkswaterstaat en aannemer A-Lanes A15 zijn de spoorstaven op de Botlekbrug geplaatst. Omdat de opritten aan beide zijde al zijn geplaatst moet de aannemer de staven met millimeterprecisie plaatsen. Zeker doordat de brugdelen bewegen bij het opengaan.
Niet alleen de millimeterprecisie moest on-point zijn, want ook de weersomstandigheden moesten kloppen. Omdat de Botlekbrug beweegt kan er geen zand en stenen worden gebruikt. Als alternatief heeft ProRail een unieke oplossing bedacht. Zo is het spoor in een laag van gietmassa geplaatst.
Gecompliceerd
Het was een zeer gecompliceerde klus, omdat de massa juist moest drogen en de brug perfect moet aansluiten op het bestaande spoor. Daarbij moest de planning rekening houden met alle betrokken partijen om zo min mogelijk overlast te veroorzaken. Zo hield men rekening met wegverkeer, (brom)fietsers en de scheepvaart.