Recordaantal klachten voor de NS

Afgelopen maand zijn er ruim 3600 klachten binnengekomen bij reizigersorganisatie ROVER. De klachten zouden voornamelijk worden veroorzaakt door de overvolle treinen in de ochtendspits vanuit Utrecht Centraal, Woerden, Hilversum, Amsterdam Centraal en Den Bosch. Een woordvoerder van de NS erkent dat de treinen drukker zijn dan normaal en geeft aan dat dit komt door de vele nieuwe studenten in het najaar die allemaal met de trein moeten in de ochtendspits. Er is daarom een voorstel gedaan om scholen pas om 10:00 uur te laten beginnen, maar hier voelen de scholen weinig voor.

Langere treinen niet de oplossing

Momenteel zijn verschillende partijen bezig met het zoeken van een oplossing, omdat langere treinen simpelweg niet mogelijk is op dit moment. De perrons van stations in Nederland zijn niet lang genoeg en er is niet genoeg materieel beschikbaar voor de NS om overal langere treinen in te zetten.

Een deel van de problemen is nog altijd te verwijten aan de Fyra die een gat in het budget heeft geslagen en de toekomstplannen van de NS hebben verstoord. Er zou nu voldoende materieel op het spoor moeten zijn, maar doordat de Fyra treinstellen weer zijn teruggestuurd is er nu een tekort.

Tijdelijke oplossing

Een mogelijke oplossing is om standaard busvervoer te laten rijden in de ochtendspits op probleemtrajecten. Op deze manier zou de drukte kunnen worden opgevangen, maar dan zouden tientallen tot honderden passagiers er vrijwillig voor moeten kiezen om van de bus gebruik te maken i.p.v. de trein.

Overige problemen

De drukte en problemen op het spoor zijn natuurlijk niet alleen te wijten aan de grote hoeveelheid studenten/reizigers. Er zijn tevens veel problemen, werkzaamheden en storingen geweest rondom het spoor.

Drukste tijd van het jaar

Volgens een woordvoerder van de NS zijn oktober, november en december elk jaar ontzettend drukke periodes en zal dit pas na de kerstperiode weer afnemen. Voorlopig zullen reizigers dus nog even moeten proppen in de treinen, wat regelmatig voor ergernissen en opstootjes zorgt.

Uiteraard laten reizigers de NS ook op sociale media weten dat ze niet tevreden zijn, waardoor dit onderwerp regelmatig de landelijke media haalt.

Goedkoop treinkaartje logo

. . . . .

Deel deze pagina!

Close