Het komt allemaal steeds dichterbij en moet uiteindelijk grote internationale en nationale steden met elkaar verbinden. Voor de ontwikkeling van de Hyperloop is Groningen als thuisbasis gekozen, waar Hardt Hyperloop werkt aan zowel de buis en trein.
Nabij het toekomstige European Hyperloop Centre is gewerkt aan een 36 meter lange testbuis voor de hyperloop. Hierbij heeft Hardt Hyperloop gewerkt aan een eenvoudig produceerbaar product, maar zullen testen moeten uitwijzen of het prototype volstaat.
Hardt Hyperloop bestudeert prototype
In de komende periode zal Hardt Hyperloop het prototype bestuderen op diverse elementen, zoals vervorming, hoogteverschillen, slijtage en een veelvoud aan andere factoren.
Om de kleinste details, zoals vervorming, verschuiving en temperatuur te meten worden lasers ingezet. Zo maakt Hardt Hyperloop de verschillen tot op de millimeter nauwkeurig meetbaar.
Innovatief en duurzaam vervoersmiddel
Demissionair staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Stientje van Veldhoven vindt het belangrijk dat Nederland een voortrekkersrol heeft op het gebied van innovatieve en duurzame vervoersmiddelen. Om dit te stimuleren stelt de overheid een bedrag van 4,5 miljoen euro aan steun beschikbaar voor de ontwikkeling van de Hyperloop trein. Bij succes kan dit in de toekomst immers veel meer opleveren, wanneer de techniek en middelen worden doorverkocht.
European Hyperloop Center in Groningen
Het European Hyperloop Center in Groningen zal in 2023 haar deuren openen. Volgens planning zal er een terrein met testtraject worden opgeleverd van 2.7 kilometer lang bedoeld voor goederenvervoer. Als alles goed gaat zal een duurzaam vervoersmiddel met 700 kilometer per uur door de buis reizen.