ProRail test met zelfrijdende trein geslaagd

Vandaag heeft rond 11:00 uur voor het eerst een zelfrijdende locomotief gereden op de Betuweroute van de Maasvlakte naar de Duitse Grens. De test verliep zeer succesvol en is een eerste stap naar de toekomst, waarin machinisten worden ondersteund door techniek. Zelfrijdende treinen kunnen energiezuiniger optrekken, uiteindelijk punctueler en treinen zouden in de toekomst dichter op elkaar kunnen rijden door technologie die veiligheid bewaakt.

Capaciteit

De zelfrijdende treinen zijn voorzien van applicaties die met elkaar communiceren, waardoor ongelukken worden uitgesloten en treinen dichter op elkaar kunnen rijden. In verband met de forse groei van reizigers is er meer capaciteit op het spoor nodig. Wanneer treinen dichter op elkaar kunnen rijden zal er voor de NS meer capaciteit zijn om reizigers te vervoeren.

Klaar voor de toekomst

ProRail investeert flink in verbetering van de infrastructuur en wilt de technologie al hebben liggen, wanneer vervoerders met zelfrijdende treinen willen rijden. Daarbij wil ProRail de achterstand met metrolijnen en shuttlelijnen op luchthavens inhalen.

Achterstand

De achterstand van metrolijnen en shuttlelijnen op luchthavens is niet helemaal te vergelijken met het treinverkeer, aangezien er andere factoren in het spel zijn, zoals weersomstandigheden, overig vervoer en verschillende vervoerders. Het zal daarom nog wel even duren, voordat zelfrijdende treinen het spoor domineren.

Zelfrijdende trein

Ontvang aanbiedingen

NS zet extra treinen in voor Formule 1-weekend Zandvoort

NS zet extra treinen in voor Formule 1-weekend Zandvoort

Tijdens de Formula 1 Dutch Grand Prix in Zandvoort, die van 29 tot en met 31 augustus plaatsvindt, rijdt NS een speciale dienstregeling. Tussen Amsterdam Centraal en Zandvoort aan Zee vertrekken dit weekend elke vijf minuten treinen, waarmee tot 10.000 reizigers per...

Pin It on Pinterest