ProRail test met zelfrijdende trein geslaagd

Vandaag heeft rond 11:00 uur voor het eerst een zelfrijdende locomotief gereden op de Betuweroute van de Maasvlakte naar de Duitse Grens. De test verliep zeer succesvol en is een eerste stap naar de toekomst, waarin machinisten worden ondersteund door techniek. Zelfrijdende treinen kunnen energiezuiniger optrekken, uiteindelijk punctueler en treinen zouden in de toekomst dichter op elkaar kunnen rijden door technologie die veiligheid bewaakt.

Capaciteit

De zelfrijdende treinen zijn voorzien van applicaties die met elkaar communiceren, waardoor ongelukken worden uitgesloten en treinen dichter op elkaar kunnen rijden. In verband met de forse groei van reizigers is er meer capaciteit op het spoor nodig. Wanneer treinen dichter op elkaar kunnen rijden zal er voor de NS meer capaciteit zijn om reizigers te vervoeren.

Klaar voor de toekomst

ProRail investeert flink in verbetering van de infrastructuur en wilt de technologie al hebben liggen, wanneer vervoerders met zelfrijdende treinen willen rijden. Daarbij wil ProRail de achterstand met metrolijnen en shuttlelijnen op luchthavens inhalen.

Achterstand

De achterstand van metrolijnen en shuttlelijnen op luchthavens is niet helemaal te vergelijken met het treinverkeer, aangezien er andere factoren in het spel zijn, zoals weersomstandigheden, overig vervoer en verschillende vervoerders. Het zal daarom nog wel even duren, voordat zelfrijdende treinen het spoor domineren.

Zelfrijdende trein

Ontvang aanbiedingen

Nieuwe dienstregeling NS: eerder en later reizen met de trein

Nieuwe dienstregeling NS: eerder en later reizen met de trein

Met de invoering van een nieuwe dienstregeling kunnen treinreizigers vanaf zondag op meer momenten van de dag met de trein reizen. Vanuit verschillende plaatsen is het mogelijk om eerder in de ochtend of juist later in de avond te vertrekken. Daarnaast breidt de NS...

NS-prestaties verbeteren ondanks verslechterende staat van het spoor

NS-prestaties verbeteren ondanks verslechterende staat van het spoor

Ondanks de toenemende slijtage van het Nederlandse spoornet en een groeiend aantal storingen, zijn de prestaties van de NS in het afgelopen jaar verbeterd. Treinen reden vaker op tijd en reizigers hadden vaker een zitplaats. Dat blijkt uit de eindejaarsprognose die de...

Militaire treinen krijgen voorrang op spoorverkeer

Militaire treinen krijgen voorrang op spoorverkeer

Treinen die militair materieel vervoeren krijgen in de toekomst voorrang op reizigers- en goederentreinen. Dat heeft demissionair staatssecretaris Thierry Aartsen van Infrastructuur en Waterstaat besloten. Volgens hem is de maatregel nodig vanwege de toegenomen...

Pin It on Pinterest