Vandaag heeft rond 11:00 uur voor het eerst een zelfrijdende locomotief gereden op de Betuweroute van de Maasvlakte naar de Duitse Grens. De test verliep zeer succesvol en is een eerste stap naar de toekomst, waarin machinisten worden ondersteund door techniek. Zelfrijdende treinen kunnen energiezuiniger optrekken, uiteindelijk punctueler en treinen zouden in de toekomst dichter op elkaar kunnen rijden door technologie die veiligheid bewaakt.
Geautomatiseerd rijden, oftewel ATO, is een slimme, innovatieve oplossing die zorgt voor meer ruimte in een drukbezet spoornetwerk. Op de Betuweroute maakten we de eerste testrit met een zelfrijdende trein. Je leest erover op ons blog: https://t.co/oYQdYpOZWl pic.twitter.com/um7T1jVfGe
— ProRail (@ProRail) 19 december 2018
Capaciteit
De zelfrijdende treinen zijn voorzien van applicaties die met elkaar communiceren, waardoor ongelukken worden uitgesloten en treinen dichter op elkaar kunnen rijden. In verband met de forse groei van reizigers is er meer capaciteit op het spoor nodig. Wanneer treinen dichter op elkaar kunnen rijden zal er voor de NS meer capaciteit zijn om reizigers te vervoeren.
Klaar voor de toekomst
ProRail investeert flink in verbetering van de infrastructuur en wilt de technologie al hebben liggen, wanneer vervoerders met zelfrijdende treinen willen rijden. Daarbij wil ProRail de achterstand met metrolijnen en shuttlelijnen op luchthavens inhalen.
Achterstand
De achterstand van metrolijnen en shuttlelijnen op luchthavens is niet helemaal te vergelijken met het treinverkeer, aangezien er andere factoren in het spel zijn, zoals weersomstandigheden, overig vervoer en verschillende vervoerders. Het zal daarom nog wel even duren, voordat zelfrijdende treinen het spoor domineren.
Zelfrijdende trein
Zelfrijdende trein start op Kijfhoek https://t.co/KXA5XjBC2D
— RTV Rijnmond (@RTV_Rijnmond) 19 december 2018
Minister @CvNieuwenhuizen en @ProRail directeur Pier Eringa rijden mee tijdens de eerste testrit met een zelfrijdende trein op het Nederlandse spoor. Door treinen automatisch te laten rijden, kan ons drukke spoor in de toekomst nog beter benut worden.? pic.twitter.com/X5udBucESu
— Ministerie IenW (@MinIenW) 19 december 2018
Testrit #zelfrijdendetrein met @CvNieuwenhuizen en @pier_eringa #prorail #alstom #rotterdamrailfeeding pic.twitter.com/qjMvd0Q3Ma
— Inés Plasmans-Levert (@InesPlasmans) 19 december 2018