Spoorbeheerder ProRail heeft de aanbesteding geopend voor een aannemer die twee spoortrajecten in Friesland moet voorzien van het ERTMS-signaleringssysteem. Het betreft de trajecten Harlingen Haven – Leeuwarden en Leeuwarden – Stavoren. De aanleg van het systeem staat gepland om in 2025 te beginnen.
Gefaseerde uitrol van ERTMS
ProRail wil de komende jaren geleidelijk de nieuwste versie van het ERTMS-systeem (European Rail Traffic Management System) op het Nederlandse spoor invoeren. De baanvakken in Friesland zijn de eerste trajecten waar ProRail, in samenwerking met vervoerder Arriva, het nieuwe systeem zal testen en in gebruik nemen. Deze spoorlijnen maken deel uit van het project ERTMS Noordelijke Lijnen (ENL), dat in totaal acht trajecten in Groningen en Friesland omvat. De eerste twee trajecten moeten vanaf 2027 operationeel zijn met het ERTMS-systeem.
Ombouw van Arriva-treinen
Arriva is ondertussen begonnen met het aanpassen van hun treinstellen om compatibel te zijn met ERTMS. Enkele WINK-treinstellen die op de genoemde trajecten rijden, zijn al voorzien van het European Train Control System (ETCS) en worden momenteel getest.
Wat is ERTMS?
ERTMS is een geavanceerd Europees systeem voor de beveiliging en regeling van treinverkeer, dat zorgt voor interoperabiliteit tussen nationale spoorsystemen. Het verhoogt de veiligheid en optimaliseert het gebruik van spoorcapaciteit. Het systeem vervangt geleidelijk nationale beveiligingssystemen zoals ATB in Nederland en PZB in Duitsland.
In Nederland is ERTMS al actief op de HSL, de Betuweroute en delen van de spoorlijnen tussen Utrecht en Amsterdam, en de Hanzelijn tussen Lelystad en Zwolle. De Europese Unie moedigt de invoering van ERTMS aan om het internationale treinverkeer veiliger en eenvoudiger te maken.