ProRail start aanbesteding voor ERTMS op spoortrajecten Friesland

Spoorbeheerder ProRail heeft de aanbesteding geopend voor een aannemer die twee spoortrajecten in Friesland moet voorzien van het ERTMS-signaleringssysteem. Het betreft de trajecten Harlingen Haven – Leeuwarden en Leeuwarden – Stavoren. De aanleg van het systeem staat gepland om in 2025 te beginnen.

Gefaseerde uitrol van ERTMS

ProRail wil de komende jaren geleidelijk de nieuwste versie van het ERTMS-systeem (European Rail Traffic Management System) op het Nederlandse spoor invoeren. De baanvakken in Friesland zijn de eerste trajecten waar ProRail, in samenwerking met vervoerder Arriva, het nieuwe systeem zal testen en in gebruik nemen. Deze spoorlijnen maken deel uit van het project ERTMS Noordelijke Lijnen (ENL), dat in totaal acht trajecten in Groningen en Friesland omvat. De eerste twee trajecten moeten vanaf 2027 operationeel zijn met het ERTMS-systeem.

Ombouw van Arriva-treinen

Arriva is ondertussen begonnen met het aanpassen van hun treinstellen om compatibel te zijn met ERTMS. Enkele WINK-treinstellen die op de genoemde trajecten rijden, zijn al voorzien van het European Train Control System (ETCS) en worden momenteel getest.

Wat is ERTMS?

ERTMS is een geavanceerd Europees systeem voor de beveiliging en regeling van treinverkeer, dat zorgt voor interoperabiliteit tussen nationale spoorsystemen. Het verhoogt de veiligheid en optimaliseert het gebruik van spoorcapaciteit. Het systeem vervangt geleidelijk nationale beveiligingssystemen zoals ATB in Nederland en PZB in Duitsland.

In Nederland is ERTMS al actief op de HSL, de Betuweroute en delen van de spoorlijnen tussen Utrecht en Amsterdam, en de Hanzelijn tussen Lelystad en Zwolle. De Europese Unie moedigt de invoering van ERTMS aan om het internationale treinverkeer veiliger en eenvoudiger te maken.

Ontvang aanbiedingen

Met kinderen op stedentrip naar België per trein

Met kinderen op stedentrip naar België per trein

Een stadstocht met het gezin naar België is ideaal per trein: comfortabel, ontspannen en midden in de stad. Dankzij de EuroCity en EuroCity Direct-verbindingen van NS International reis je vanuit Nederland naar Belgische steden zonder overstapstress. Voor kinderen...

NS bestelt 36 nieuwe sprinters, tevens inzetbaar als InterCity

NS bestelt 36 nieuwe sprinters, tevens inzetbaar als InterCity

De NS trekt ruim 400 miljoen euro uit voor de aankoop van 36 nieuwe sprintertreinen. Deze zogeheten Flirt Flex-treinen worden gebouwd door de Zwitserse fabrikant Stadler en krijgen het klassieke geelblauwe NS-uiterlijk. De eerste treinstellen worden vanaf 2030 op het...

Met kinderen op wintersport in Frankrijk per trein

Met kinderen op wintersport in Frankrijk per trein

Steeds meer gezinnen kiezen voor de trein richting de Franse Alpen. Dat is niet zo gek: je reist ontspannen, zonder files of winterbandenstress, en je komt aan in het hart van de bergen. De hogesnelheidslijnen richting Zuid-Frankrijk sluiten perfect aan op bekende...

Pin It on Pinterest