ProRail en NS willen elke 7,5 minuut een trein

Uit cijfers blijkt dat treinreizen steeds populairder wordt en er zeker in de toekomst meer treinen op populaire trajecten moeten rijden. Zo is er in 2018 getest met ‘spoorboekloos’ rijden, waarbij er elke 10 minuten een trein rijdt tussen Amsterdam en Eindhoven. In de toekomst moet dit worden verhoogt van 6 naar 8 treinen per uur, waarmee er elke 7,5 minuut een trein zou moeten vertrekken.

Minimale tijdswinst

Volgens een woordvoerder van NS is afgelopen jaar aangetoond dat spoorboekloos rijden de capaciteit verhoogd, maar de tijdswinst voor reizigers is nog niet optimaal. Aansluitende treinen rijden op dit moment nog elk half uur of elk kwartier, waardoor de overstap nog teveel tijd kost. Er zouden daarom op meer trajecten meer treinen moeten rijden.

Meer treinen op meer trajecten

De toekomstplannen zijn voorgesteld vanuit ProRail, maar groot spoorgebruiker NS is akkoord met de plannen. Wel geeft de groot spoorgebruiker aan dat er in de komende jaren flink geïnvesteerd zal moeten worden om de plannen te realiseren. Zo moeten perrons worden verlengd en is er meer materieel nodig om meer treinen te laten rijden op trajecten.

Toekomstdoel: Meer zitplaatsen, minder drukte en betere aansluitingen.

Ontvang aanbiedingen

Met kinderen op stedentrip naar Duitsland per trein

Met kinderen op stedentrip naar Duitsland per trein

Een stedentrip naar Duitsland is voor gezinnen een fijne manier om er even tussenuit te gaan. De reis is kort, de steden zijn overzichtelijk en kindvriendelijke activiteiten zijn nooit ver weg. De trein maakt het extra ontspannen: geen files, geen gedoe met parkeren...

Met kinderen op stedentrip naar België per trein

Met kinderen op stedentrip naar België per trein

Een stadstocht met het gezin naar België is ideaal per trein: comfortabel, ontspannen en midden in de stad. Dankzij de EuroCity en EuroCity Direct-verbindingen van NS International reis je vanuit Nederland naar Belgische steden zonder overstapstress. Voor kinderen...

NS bestelt 36 nieuwe sprinters, tevens inzetbaar als InterCity

NS bestelt 36 nieuwe sprinters, tevens inzetbaar als InterCity

De NS trekt ruim 400 miljoen euro uit voor de aankoop van 36 nieuwe sprintertreinen. Deze zogeheten Flirt Flex-treinen worden gebouwd door de Zwitserse fabrikant Stadler en krijgen het klassieke geelblauwe NS-uiterlijk. De eerste treinstellen worden vanaf 2030 op het...

Pin It on Pinterest