ProRail en drie ingenieursbureaus starten herstel HSL-Zuid-viaducten

ProRail heeft een raamcontract van 25 miljoen euro afgesloten met ingenieursbureaus Arup, Movares en Arcadis voor het herstel van negen viaducten op de HSL-Zuid. De samenwerking moet structurele problemen verhelpen en de veiligheid op de hogesnelheidslijn verbeteren.

Achtergrondproblemen

De HSL-Zuid kampt al jaren met schade aan spoorviaducten, verzakkingen en verschuivingen van de spoorbaan. Beheerder Infraspeed voerde om veiligheidsredenen tijdelijke snelheidsbeperkingen in, waardoor treinen niet meer de maximale 300 kilometer per uur kunnen rijden. Op sommige trajecten werd de snelheid zelfs verlaagd tot 80 kilometer per uur. Het herstel van de viaducten is noodzakelijk om deze beperkingen weg te nemen.

Rol van de ingenieursbureaus

ProRail koos bewust voor drie gespecialiseerde bureaus met ervaring in het ontwerpen van spoorviaducten en hogesnelheidslijnen. Arup vervult in dit project een coördinerende rol, een aanpak die volgens ProRail moet zorgen voor een integrale benadering van ontwerp, veiligheidsmanagement en procesbewaking.

De werkzaamheden richten zich op negen viaducten tussen Hoofddorp en Leiderdorp, waaronder die bij de Bennebroekerweg, Venneperweg en Rijnlanderweg. De zuidelijkste viaducten krijgen als eerste prioriteit om de reistijd zo snel mogelijk te verbeteren. Het contract biedt tevens ruimte om aanvullende onderbouwproblemen aan te pakken indien dat nodig blijkt.

Lange termijn en kosten

Het herstelproject markeert een nieuwe fase voor de hogesnelheidslijn. ProRail streeft ernaar de viaducten weer geschikt te maken voor de oorspronkelijke maximumsnelheid. Na de werkzaamheden zou de onderbouw van de lijn voor zo’n 80 jaar geen groot correctief onderhoud meer nodig hebben.

Eerder dit jaar werd bekend dat het herstel van tien viaducten op het traject naar verwachting kan oplopen tot circa een half miljard euro, met een oplevering die mogelijk pas in 2031 wordt bereikt. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft bovendien aangekondigd juridische stappen te willen ondernemen tegen de oorspronkelijke bouwers van de HSL-Zuid.

Ontvang aanbiedingen

Met kinderen naar Wenen per trein

Met kinderen naar Wenen per trein

Een treinreis naar Wenen is een ontspannen en duurzame manier om samen met het gezin om de hoofdstad van Oostenrijk te bezoeken. Voor optimaal reiscomfort raden wij de ÖBB Nightjet nachttrein aan naar Wenen, waarmee je in de avonduren vertrekt vanuit Amsterdam,...

Met kinderen naar Brussel met de trein

Met kinderen naar Brussel met de trein

Een stedentrip naar Brussel met kinderen is een verrassend leuk avontuur en dankzij de EuroCity Direct ook nog eens heel eenvoudig bereikbaar. Vanuit Amsterdam, Rotterdam of Breda reis je zonder overstappen rechtstreeks naar het centrum van de Belgische hoofdstad. De...

Met kinderen naar Antwerpen met de trein

Met kinderen naar Antwerpen met de trein

Een stedentrip naar Antwerpen is een ideaal uitje met kinderen: dichtbij, betaalbaar en vol leuke activiteiten voor jong en oud. Dankzij de nieuwe EuroCity en EuroCity Direct-treinen reis je nu nog sneller en comfortabeler naar het hart van de stad. Met de EuroCity...

Pin It on Pinterest