Het Rode Kruis en de NS hebben een nieuwe samenwerking aangekondigd, waarbij vrijwilligers van het Rode Kruis reizigers gaan ondersteunen tijdens langdurige treinverstoringen. Deze pilot draait een jaar en is ter ondersteuning van gestrande reizigers bij langdurige verstoringen. Zeker wanneer zij te maken krijgen met extreme omstandigheden of onverwachte vertragingen op late tijdstippen kan dit uitkomst bieden.
Hulp bij langdurige verstoringen
Bij verstoringen op het spoor, zoals extreme hitte of kou, kan het voor reizigers lastig zijn om zich comfortabel of veilig te voelen. In deze situaties biedt het Rode Kruis ondersteuning. Vrijwilligers van de hulporganisatie zullen aanwezig zijn om kleine diensten te verlenen, reizigers op te vangen, een luisterend oor te bieden of zelfs, indien nodig, overnachtingen te regelen. De focus ligt op het helpen van mensen die minder goed in staat zijn zichzelf te redden.
Tot nu toe werd het Rode Kruis alleen ingeschakeld tijdens grote spoorverstoringen, op verzoek van de Veiligheidsregio. Dankzij deze nieuwe samenwerking kan NS voortaan zelf rechtstreeks het Rode Kruis oproepen om hulp te bieden bij verstoringen.
Reactie Rode Kruis
Harm Goossens, directeur van het Rode Kruis, spreekt vol lof over de samenwerking: “Onze vrijwilligers staan door het hele land klaar om te helpen bij rampen en incidenten, groot of klein. Deze samenwerking met de NS past perfect bij onze missie: hulp bieden en menselijk leed verlichten.”
Reactie NS
Ook Eelco van Asch, directeur Operatie van NS, is enthousiast: “Zowel het Rode Kruis als NS zijn sterk verbonden met de maatschappij. We willen er voor onze reizigers zijn, ook wanneer het tegenzit. Het Rode Kruis is voor ons een waardevolle aanvulling tijdens grote storingen.”
Met deze samenwerking versterken NS en het Rode Kruis hun maatschappelijke rol en bieden ze reizigers extra steun op momenten dat dat het hardst nodig is.