Nieuws

Lees op deze pagina het laatste trein nieuws van Nederland. Alles over de laatste ontwikkelingen, verstoringen en actualiteiten.

Hoge boetes voor de NS

Hoge boetes voor de NS

De NS krijgt hoge boetes vanuit het openbaar ministerie opgelegd. Minister Schultz heeft dit aangekondigd, aangezien de prestaties van de Nederlandse Spoorwegen onder de maat waren. In 2010 kreeg de NS al eerder een boete van 2 miljoen opgelegd door het ministerie en kreeg de kans om deze te ontlopen, wanneer het in 2011 zou verbeteren. De NS heeft hier uiteindelijk geen gehoor aan gegeven en kan nu opnieuw een boete van ruim 1,1 miljoen tegemoet zien. De NS krijgt hiervoor wel opnieuw de kans om deze te ontlopen door de klanttevredenheid in 2012 te verhogen. In een interview met Minister Schultz is het onderstaande gezegd:

”De voorlopige boete voor 2012 heeft nu de maximale hoogte”, schetst Schultz. ”Afspraken maken we niet voor niets. Er zijn verbeteringen, maar het moet nog beter. Daar heeft de reiziger recht op. Er reden nog nooit zoveel treinen op tijd. Maar klanttevredenheid is minstens zo belangrijk als punctualiteit. Daar ligt nu de uitdaging voor NS.”

De prijs van een treinkaartjes is tegenwoordig relatief duur voor de zekerheid die je ervoor terug krijgt. Voor deze prijs zou je een garantie van vervoer verwachten, terwijl dit in bepaalde gevallen niet gebeurd en dit kan in sommige omstandigheden een grote impact hebben. De minister vind wel dat er heel wat verbeterd is in de afgelopen jaren, maar weet dat het nog beter kan. Niet alleen op het gebied van reisinformatie, maar ook de punctualiteit en daarmee richt zij zich vooral op het behalen van de afgesproken reistijden.

Reisinformatie

boete, informatie, NS

Trein Nijmegen door stootblok heen

Trein Nijmegen door stootblok heen

Foto: Rob Jaspers

De trein van de regionale vervoerder Veolia is op 19-03-2012 tegen het stootblok op het eindstation gereden. De trein was onderweg van Roermond naar Nijmegen en kwam tot stilstand tegen het stootblok wat op het eindspoor stond, waardoor het geen gevolgen heeft gehad voor het overige treinverkeer. Veolia en de spoorwegpolitie zijn samen een onderzoek gestart naar de oorzaak. Positief aan het ongeluk was dat er vrijwel geen gewonden waren onder de reizigers, afgezien van de twee lichtgewonden. Ook de machinist bleef ongedeerd bij het ongeluk.

botsing, nijmegen, ongeluk, trein

Ruim 30 procent meer goederen treinen op de betuweroute

Ruim 30 procent meer goederen treinen op de Betuweroute

In 2011 zijn er ruim 30 procent meer goederentreinen over de Betuwelijn gereden. Dit blijkt uit cijfers die zijn uitgebracht door de commerciele exploitant; Keyrail. In 2011 zijn er ruim 23 000 goederentreinen over de route gereden en dat tegenover een kleine 18 000 van het jaar ervoor. Er zijn in 2011 verschillende records gebroken op het gebied van drukte sinds de Betuwelijn in 2008 is opengegaan. Het verkeer blijft stijgen wat natuurlijk een groot succes betekend voor de makers en de trein industrie. Het doel van de organisatie achter de Betuwelijn is de kleine 23 000 goederentreinen te verhogen met het dubbelen. Keyrail zou graag 150 treinen per dag over het traject zien gaan, maar dit blijven voorlopig alleen nog toekomst dromen.

betuwelijn, goederentrein, nieuws

De trein naar de boekenweek is weer gratis

De trein naar de Boekenweek is weer gratis

Ook dit jaar heeft de Nederlandse Spoorwegen er weer voor gezorgd dat het mogelijk wordt gemaakt om gratis een hele dag met de trein te reizen door heel Nederland. Dit jaar is net als in de voorgaande jaren het boekenweek geschenk het betaalbewijs, waarmee u het recht heeft om ook daadwerkelijk de hele dag te reizen. Het Boekenweek geschenk van dit jaar is: “De verrekijker”. Hiermee mag op zondag 24 maart 2013 een hele dag onbeperkt worden gereisd met de NS. De Nederlandse Spoorwegen werkt hierbij mee aan een goede zaak, omdat lezen plezier geeft, mensen van de straat houd en het verschillende perspectieven geeft op bepaalde actuele onderwerpen. Lezen kan een stuk verlichting, inlichting en vrijheid betekenen wat gestimuleerd dient te worden.

boekenweek, gratis, NS, trein

85 duizend euro aan graffiti kunst op treinen

Enorme schade door graffiti

Het is algemeen bekend dat graffiti spuiters veelal het zelfde symbool op verschillende plekken spuiten, waardoor zij bekendheid vergaren. Maar een 33 jarige Edenaar heeft het op wel heel bond gemaakt. Keer op keer spoot hij treinen in de richting van Ede naar Amersfoort helemaal onder. In totaal zou de man zo’n 85 duizend euro aan schade hebben veroorzaakt door het spuiten van graffiti. Onderzoek moet nu uitwijzen of de man verantwoordelijk is voor een hoop andere delicten op het gebied van graffiti.

amersfoort, trein, treinen, vernieling

Connexxion wenst geen enkel belang in de OV-chipkaart

Connexxion wenst geen enkel belang in de OV-chipkaart

Connexxion was in een eerder stadium al aandeelhouder van de ov-chipkaart, maar toen de kosten hoger werden stapten zij eruit. De huidige aandeelhouders van het Trans Link Systeem willen dat de overige grote vervoersbedrijven ook zeggenschap krijgen wanneer het gaat om de ov-chipkaart. De bestuurder van Connexxion heeft hier voorlopig nog geen vertrouwen in, omdat het Trans Link Systeem een bedrijf is zonder regie of toezichthouder, waarbij de meerkosten op de reizigers worden verhaald. Dit is volgens Connexxion een slechte zaak en hier zal eerst aan gewerkt moeten worden, voordat Connexxion aandeelhouder wilt worden. Op het huidige moment zou Connexxion nog niet eens zeggenschap willen krijgen als het gratis zou zijn.

connexxion, ov-chipkaart

OV-chipkaart nog steeds instabiel

OV-chipkaart nog steeds instabiel

De ov-chipkaart blijft voorlopig nog instabiel. Dit schrijft de Telegraaf die in het bezit is gekomen van een intern bericht van de grondleggers van de ov-chipkaart. Aanleiding voor het bericht was de grote storing waarmee de ov-chipkaart kampte. Hierbij kon deze niet worden opgeladen en was het niet mogelijk om het product op te halen uit de database. In- en uitchecken was wel mogelijk, maar het was natuurlijk een ramp voor de bedenkers en makers van de ov-chipkaart. Het probleem heeft op het huidige moment geleid tot uitstel van de vernieuwing van het systeem en “Kamervragen” voor de minister van infrastructuur.

ov-chipkaart

Links gaan en rechts staan

Links staan en rechts gaan

Eén van de grootste ergernissen van de Nederlandse treinreiziger is toch wel het stilstaan op een roltrap van reizigers die geen haast hebben. Reizigers die regelmatig met de trein gaan zullen hier regelmatig mee te maken hebben gehad. Op verzoek van reizigers organisatie ROVER heeft de prorail een informatie actie ingelast om mensen het fatsoen weer bij te brengen om rekening te houden met de overige trein reizigers. Zo zullen de treinreizigers zonder haast rechts moeten staan op de roltrap en treinreizigers met haast hebben de mogelijkheid om links in te halen, zodat deze sneller boven zijn en zo mogelijk hun trein nog kunnen halen. Korter gezegd is dit; links gaan, rechts staan. Het zou eigenlijk vanzelf moeten spreken dat men rechts zou moeten staan, zodat overige treinreizigers er nog langs kunnen, maar dit stuk fatsoen is niet bij iedereen bekend. Daarom vond reizigers organisatie ROVER het belangrijk dat prorail dit toch nog aan de orde van de dag bracht.

NS, ROVER, trein, treinreiziger

Adviesrapport voor NS en Prorail

Adviesrapport voor NS en Prorail

De commissie-Kuijken heeft vandaag een rapport gepresenteerd, waarin een aantal verbeterpunten zijn gegeven voor de NS en Prorail. Het komt er vooral op neer dat er beter samengewerkt moet worden. Zo ging de kritiek van de commissie-Kuijken vooral over de onderstaande punten:

  • Gedetailleerdere werkafspraken tussen de NS en Prorail.
  • Betere verslaglegging voor meer grip vanuit de tweede kamer.

De twee dienen meer samen te werken, zodat de tweede kamer een beter overzicht heeft van de situatie en weet waaraan de budgetten worden besteed. Hiermee zou de minister van infrastructuur en milieu meer grip krijgen op de spelende zaken, zodat de minister vroegtijdig kan ingrijpen. Aanleiding voor het onderzoek waren de grove winteromstandigheden van de afgelopen weken, waarin er grote chaos ontstond rondom de spoorwegen en treinreizigers. Daarbij speelde de kwestie van de falende hogesnelheidslijn, waardoor het onderwerp extreem veel in de media is geweest de afgelopen periode. De kwestie is actueler dan ooit en dit heeft er voor gezorgd dat personen van alle partijen zijn aangesproken en het onderzoek van de commissie-Kuijken.

 

NS, prorail, winter, winterdienstregeling

Het winterse weer en de NS

Het winterse weer en de NS

Er bestaan inmiddels een hoop twijfels over het handelen van de NS en Prorail in het winterse weer. Daarbij stuiten de tweede kamer, de minister en de beide partijen op moeilijke vraagstukken. De NS gooit gelijk de winterdienstregeling ingang wat een versimpelde dienstregeling inhoud, maar dit is voor veel reizigers natuurlijk niet de juiste oplossing. De vertragingen kwamen vooral door de kapotte bovenleidingen en de daarmee gepaarde vertragingen. Vooral de NS kwam veel in het nieuws, terwijl de vertragingen eigenlijk door Prorail zijn veroorzaakt. Wel moet er gezegd worden dat de communicatie van de NS tekort schiet op verschillende fronten. Reizigers die via het internet hun reis plannen staan later toch voor onverwachte verrassingen door treinen die toch uit de dienstregeling zijn gehaald. Anderzijds moeten er ook complimenten gemaakt worden voor het vervangend vervoer en de compensaties die de NS voor deze chaos inlevert.

NS, trein, treinkaartje, treinreis, weer, winter

Alle rechten voorbehouden 2020 - 2021 | Goedkoop-treinkaartje.nl

This window will automatically close in 15 seconds
Deel deze pagina!