Nieuws

Lees op deze pagina het laatste trein nieuws van Nederland. Alles over de laatste ontwikkelingen, verstoringen en actualiteiten.

Botsing tussen auto en trein loopt goed af

Afgelopen week kwam er in de regio Breda een auto vast te zitten tussen de slagbomen bij een spoorweg overgang. De drie inzittende konden ongedeerd uit de auto komen en hebben nog een poging gedaan om de auto weg te duwen. De trein die vervolgens frontaal op de auto klapten had een lichte schade aan de voorkant en kon na ruim een uur weer verder rijden. Door het ongeval heeft het treinverkeer op het traject van Rosendaal en Breda enige tijd stil gelegen. De NS had hiervoor een omleiding ingesteld voor de reizigers; zij konden via de lage Zwaluwe reizen.

 

Negeren van roodsein loopt goed af

auto, botsing, breda, ongeval, trein

Nieuwe Fyra trein heeft eerste rit gemaakt

Het nieuwe model van de internationale trein de Fyra heeft haar eerste rit gemaakt op het traject van Rotterdam naar Amsterdam. Aanvankelijk zou het nieuwe model van de Fyra al in 2007 klaar zijn, maar dit werd vertraagd door productie problemen van de fabrikant AnsaldoBreda. In de komende periodes zal de trein zich beperken tot een snelheid van 160 km/uur, maar zal dit in de loop van de tijd uitbreiden naar een enorme snelheid van 250 km/uur. Op het huidige moment is de trein in de dienstregeling opgenomen, dus voor de internationale treinreizigers bestaat er de kans dat zij binnenkort in het nieuwe model van de Fyra mogen reizen.

 

nieuwe Fyra

eerste, fyra, nieuw, nieuwe, rit

NS beloont reizigers buiten de spits

De NS gaat testen of het belonen van reizigers die reizen buiten de spits uren een oplossing is om de drukte te verminderen. De ruim 600 reizigers die participeren aan het onderzoek dienen buiten de spits te reizen en krijgen in ruil daarvoor een financiële vergoeding. Het is een logische stap voor de NS, omdat hiermee de kosten voor overlast worden bespaard en uiteindelijk meer winst gemaakt zal worden. Daarbij komt dat de overlast en dus de kritiek rondom de NS zal afnemen. De proef zal in vijf regio’s door het gehele land gehouden worden, waarbij het vooral gaat om zakelijke gebruikers. Een logische stap en de verwachtingen voor de resultaten van de proef zijn dan ook erg hoog.

experiment, NS, proef, treinreiziger, zakelijke

Mooie weer stimuleert treinverkeer

Het mooie zomerweer is losgebarsten in Nederland en dit zorgt voor extra strandverkeer en daarmee natuurlijk extra treinen richting de kust van Nederland. Het is sinds 1996 niet meer voor gekomen dat er op zaterdag en zondag een temperatuur van boven de 30 graden is bereikt. Het komend weekend wordt er dan ook een reusachtige drukte verwacht richting de stranden van Nederland. De trein is meestal een uitstekend vervoersmiddel voor de strandgangers, waarmee u de stilstaande files vermijd. Daarbij kunt u op het huidige moment zelfs vanuit de verste uithoeken van het land voordelig reizen met de treinkaartjes actie van Albert Heijn. Ook de NS verwacht meer treinreizigers in het weekend richting de strandgebieden, waarvoor er extra treinen rijden op de trajecten richting de kust van Nederland.

extra, mooi, NS, trein, weer

Treinkaartjes kopen wordt duurder

De prijzen zullen het jaar 2013 gaan stijgen met 2.4 procent. Deze wijziging zal per 1 januari ingaan en is in lijn met de consumentenprijsindex en de vergoeding voor het gebruik van de infrastructuur. Ook zullen de tarieven van een aantal NS abonnementen worden gewijzigd. Voor de houders van Dal Voordeel, Altijd Voordeel, Weekend Vrij, Kids Vrij en het Voordeelurenabonnement zullen er geen tarief wijzigingen worden gedaan. Voor de bezitters van de NS abonnementen Dal Vrij, Altijd Vrij en andere netkaarten zullen er wel wijzigingen worden doorgevoerd. Voor de zakelijke gebruikers met de NS business Card en het flexreizen is er nog weinig bekend, maar naar alle waarschijnlijkheid zullen ook deze tarieven worden aangepast.

NS zakelijk

abonnement, duurder, NS, treinkaartje, treinkaartjes

Minister verbaasd over boosheid passagiers

De minister van infrastructuur heeft er moeite mee dat de treinreiziger boos wordt bij grote problemen van de Nederlandse Spoorwegen. Omdat het noodweer van de winter niet alleen het treinverkeer had platgelegd, maar ook de snelwegen, terwijl hier veel minder commotie over ontstaat. De minister heeft dus liever dat we of over allebei klagen of helemaal niet. Zowel stroomstoring, seinstoringen als kabel breuken kunnen het treinverkeer stilleggen en daar is niet altijd wat aan te doen, maar de gevolgen zijn vaak catastrofaal. Er zouden dus in de aanloop naar de winter al maatregelen getroffen moeten worden om dit te voorkomen en een noodplan te hebben, zodat de duizenden reizigers toch hun huis kunnen opzoeken. Toch zal dit nog een aantal jaar duren aangezien er voor de komende winter nog niet veel veranderd lijkt te zijn.

Klachten over winterweer

minister, NS, prorail, winter, winterweer

Miljoen passagiers internetten in trein

De nieuwe generatie treinreizigers is geland in Nederland. Maandelijks internetten ruim een miljoen passagiers in de trein. Dit door de komst van de smartphones en de tablets, waarmee uren lang onbeperkt geïnternet kan worden. Ook het de gratis wifi die in sommige treinen al aanwezig is biedt een uitkomst voor een hoop passagiers en dit zal in de nabije toekomst alleen nog maar uitgebreid worden is de verwachting. Waar het al eindigen is nog maar de vraag. Het tijdperk van uit het raam kijken en de krant lezen lijkt langzaam te verdwijnen, omdat het laatste nieuws altijd via het internet te vinden is en de meeste mensen allang een app hebben aangeschaft, waarmee zei het actuele nieuws binnen halen. De komende jaren zal het wifi zich naar alle waarschijnlijkheid uitbreiden naar stations en de overige treinen, omdat er een steeds grotere behoefte naar is.

NS wifi op stations

internet, NS, passagiers, trein, wifi

Trein personeel klaagt over kwaliteit rails

De kwaliteit van de rail in Nederland laat nog wat te wensen over als het aan de conducteurs en machinisten ligt. Er zijn in de afgelopen periode ruim 60 meldingen met betrekking tot slecht onderhoud aan het spoor ingediend door het personeel.

Onderhoud aan rails

De treinen zouden op sommige trajecten zo erg wiebelen dat het personeel regelmatig over passagiers heen valt of op de grond terecht komt. Ook de vakbond vind dit onaanvaardbaar en roept Prorail op om de meldingen serieus te nemen en het spoor te wisselen op kritieke punten.

Het wiebelen van de treinen zou veroorzaakt worden door slecht onderhoud aan het spoor. Het gaat hierbij vaak vooral om dezelfde trajecten, zoals:

  • Utrecht – Den Bosch
  • Eindhoven – Den Bosch
  • Weesp – Naarden – Bussum

klacht, melding, onderhoud, personeel, prorail, rails, trein

Kabinet kiest voor veilig spoor

Eindelijk

Na de vreselijke botsing van een aantal maanden geleden heeft het kabinet toch besloten om het spoor uit te rusten met het ERMTS beveiligingssysteem. Het ERMTS beveiligingssysteem zal ervoor zorgen dat elke trein die een rood signaal negeert automatisch gestopt zal worden. Op het huidige moment worden alleen treinen die harder dan 40 km/uur rijden gestopt door het systeem, maar dat zal dus in de toekomst ook voor de langzaam rijdende treinen gelden. Door deze extra veiligheidsmaatregel is het mogelijk om meer treinen te laten rijden op het Nederlandse spoor, waarmee de capaciteit dus vergroot wordt.

Rood sein ERMTS

Duur

Het zal naar alle waarschijnlijkheid nog 10 jaar duren voor het systeem in zijn geheel geïmplementeerd zal zijn in het Nederlandse spoornet. Om hier een extra impuls aan te geven heeft het kabinet extra geïnvesteerd in de plannen om een spoedig verloop te stimuleren.

 

ermts, NS, rood, sein, systeem

Opnieuw spoorwegveiligheid in het geding

De spoorwegveiligheid komt eigenlijk elk jaar terug in het nieuws, aangezien het huidige veiligheidssysteem van de NS en prorail verouderd is ten opzichte van de mogelijke technieken. Hierdoor is het nog steeds mogelijk dat een machinist in Nederland een rood sein mist en er een rampzalig ongeluk plaatsvind. De afgelopen week is deze discussie door verschillende partijen aangewakkerd, omdat het wel eens tijd wordt dat het systeem vervangen gaat worden. Volgens deskundigen is het spoorwegsysteem naar schatting ongeveer 20 jaar verouderd, wat onverantwoordelijk is bij een organisatie met zoveel passagiers per dag. Een rood sein wordt meerdere malen per jaar gemist, maar leid zelden tot een ongeluk als afgelopen week. Toch kunnen de ongelukken nog veel meer gevolgen hebben en is het zeker mogelijk dat dit meerdere malen per jaar voorkomt. De onderzoeksraad voor veiligheid pleit al sinds 1992 voor een nieuw beveiligingssysteem bij de NS, maar heeft tot op de dag van vandaag nog geen resultaat geboekt.

De raad heeft sindsdien harde kritiek op de veiligheid rond de spoorwegen en vind dat er weinig prioriteit wordt gegeven aan de veiligheid bij de Nederlandse Spoorwegen. Het beveiligingssysteem zou in 1998 al verouderd genoemd worden, waardoor het nu anno 2012 toch wel ruim verouderd genoemd kan worden.

Veiligheidssysteem

beveiliging, ongeluk, ramp, trein ongeluk, veiligheid

Alle rechten voorbehouden 2020 - 2021 | Goedkoop-treinkaartje.nl

This window will automatically close in 15 seconds
Deel deze pagina!