OVpay: reizen, in- en uitchecken met bankpas/pinpas
Het was even wachten, maar vanaf 31 januari 2023 is het dan eindelijk mogelijk om met de bankpas/pinpas in te checken. Na diverse succesvolle experimenten, waarvoor honderden reizigers zich hebben aangemeld is dan eindelijk groen licht gegeven om de bankpas grootschalig in te zetten als geldig vervoersbewijs.
Voordeel is dat je altijd een kaartje bij de hand hebt, geen saldo meer hoeft op te laden en zelfs per mobiel kan in- en uitchecken. Voor abonnementhouders is het nog niet mogelijk om deze te koppelen aan de pinpas, dus die zullen voorlopig nog van de OV Chipkaart gebruik moeten maken.
In tegenstelling tot wat je zou verwachten, hoef je als eigenaar van een bankpas niets te activeren. Er is eveens geen toestemming noodzakelijk om te reizen met de betaalpas. Zoals een betaling in een supermarkt, maakt de pinpas, bankpas of mobiel gebruik van de NFC-chip en verrekend op deze manier de gemaakte kosten. Wilt je toch inzicht houden in de gemaakte reizen en kosten? Dan kan je een account aanmaken bij NS en de bankpas koppelen, zodat je de reizen kan monitoren.
Wanneer is OVpay beschikbaar?
Vanaf 31 januari 2023 is OVpay beschikbaar voor reizen binnen Nederland en kan je in- en uitchecken met de bankpas.
Voor wie is OVpay geschikt?
In- en uitchecken met de pinpas is handig, wanneer je incidenteel of spontaan met het Openbaar Vervoer reist. Zo heb je altijd een geldig vervoersbewijs bij de hand en hoef je niet in de lange wachtrij bij de NS kaartautomaten te staan voor het opladen van saldo of een geldig treinkaartje.
Wat moet je doen om te kunnen reizen met OVpay?
Op 31 januari zal het voor iedereen met een geldige pinpas mogelijk zijn om te reizen met OVpay. In- en uitchecken is mogelijk zonder extra toestemming of activatie.
Hoe kan ik mijn reizen inzien?
Door een bankpas te koppelen aan een account van Mijn NS kan je gemaakte reizen en kosten inzien.
Hoe veilig is OVpay?
Inchecken en uitchecken met de bankpas is even veilig als betalingen in de supermarkt en werkt op een vergelijkbare manier. Heb je toch een gemaakte reis in jouw account staan, die per ongeluk is geregistreerd of helemaal niet is gemaakt? Neem dan contact op met NS om geld terug te vragen.
Vanaf 31 januari 2023 is OVpay beschikbaar voor reizen in Nederland. Inchecken en uitchecken kan met de bankpas of pinpas zonder activatie
De restauratie van het stationsgebouw in Nijkerk gaat vandaag officieel van start. Het pand stond al enige tijd in de steigers voor voorbereidende werkzaamheden. De NS voert een uitgebreide renovatie uit met als doel het gebouw te moderniseren, comfortabeler te maken...
ProRail heeft in 2024 precies de gestelde doelstelling voor CO₂-uitstoot gehaald. De totale uitstoot kwam uit op zes kiloton CO₂, vergelijkbaar met het jaarlijkse energieverbruik van 674 huishoudens. Voor 2025 wordt een vergelijkbare uitstoot verwacht. Daling in eigen...
Het gebruik van elektrische fietsen, fatbikes en elektrische scooters op stations neemt toe. Deze vorm van e-mobiliteit draagt bij aan duurzaamheid en bereikbaarheid, maar zorgt ook voor nieuwe vraagstukken rond brandveiligheid. ProRail wil daarom beter begrijpen hoe...
Jouw privacy instellingen
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij en onze partners technologieën zoals cookies om informatie over het apparaat op te slaan en/of te openen. Toestemming voor deze technologieën stelt ons en onze partners in staat om persoonlijke gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site te verwerken en om gepersonaliseerde en niet-gepersonaliseerde advertenties te tonen. Als u geen toestemming geeft of deze intrekt, kan dit invloed hebben op bepaalde functies.
Klik hieronder om in te stemmen met het bovenstaande of om specifieke keuzes te maken. Je keuzes zullen alleen worden toegepast op deze site. Je kunt je instellingen te allen tijde wijzigen, inclusief het intrekken van je toestemming, door gebruik te maken van de knoppen op het Cookiebeleid of door te klikken op de knop 'Toestemming beheren' onderaan het scherm.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.