Gister heeft de NS hard gewerkt aan de reparatie van wielen, waardoor reizigers de hele dag last hadden van 15 minuten vertraging tussen Den Haag – Utrecht en tussen Schiphol – Nijmegen. Vandaag meldt de NS opnieuw dat er op deze trajecten de helft minder treinen rijden, omdat de reparaties aan de wielen nog niet zijn afgerond. Reizigers zullen daarom zeker tot vanavond 21:30 uur rekening moeten houden met extra reistijd. De NS heeft ondertussen extra personeel ingezet om de treinen z.s.m. weer op de rails te krijgen.
Gladheid is oorzaak van schade
Door de bladeren, regen en kou ontstaat een bladmoes op het spoor, waardoor treinen kunnen wegslippen bij het afremmen. Hierdoor blokkeren en beschadigen de wielen die z.s.m. moeten worden gerepareerd.
Op sommige bosrijke trajecten (Utrecht-Rhenen en Gouda-Alphen) heeft de NS in samenwerking met ProRail het spoor bestrooid met ‘sandite’. Een mengsel van zand, metaaldeeltjes en aardappelzetmeel, waarmee de bladmoes van het spoor zou moeten verdwijnen. Dit is echter niet op alle trajecten gedaan, waardoor de vertraging/schade alsnog voorkomt.
Wel is de schade aanzienlijk beperkt door de preventieve maatregelen op probleemtrajecten.