Afgelopen maandag heeft FNV Spoor op station Den Haag en Zwolle gestaakt, vanwege de ‘uitverkoop’ van de NS. Zo is de NS begonnen met de verkoop van horecagelegenheden, winkels en overige diensten, waarmee zij hun concurrentiepositie verlagen en medewerkers van de NS hun baan dreigen te verliezen. Dit alles valt samen met toekomstplannen die de regering in petto heeft voor de NS. Hierbij heeft het kabinet 4 toekomstscenario’s opgesteld, waaruit het komende kabinet een keuze moet maken.
Naast de inkrimping van de NS zijn medewerkers het nog altijd oneens over de onderbezetting op treinen, waardoor de veiligheid en werkdruk een punt van aandacht is. FNV Spoor zit al anderhalf jaar met het bestuur van de NS om de tafel, maar er zit geen beweging in de onderhandelingen. Stakingen zijn volgens FNV Spoor daarom hun laatste redmiddel en na het minimale effect van afgelopen maandag kunnen we in de komende periode zeker nog een staking verwachten.
NS Toekomstscenario’s
- Rechtstreekse gunning van het gehele spoornetwerk aan NS.
- Rechtstreekse gunning van het hoofdrailnet aan NS, en openbare aanbesteding van de gedecentraliseerde lijnen (huidige beleid).
- Openbare aanbesteding van het gehele spoorwegnetwerk aan (private) vervoersmaatschappijen.
- Openbare aanbesteding van het gehele spoorwegnetwerk in verschillende delen aan (private) vervoersmaatschappijen.
Angst voor buitenlandse partijen
Medewerkers en FNV Spoor zijn bang dat het spoor hierdoor weleens in handen van buitenlandse vervoerders met meer geld kan vallen. Hierdoor raakt Nederland het beheer en controle kwijt aan buitenlandse partijen, terwijl het Openbaar Vervoer toegankelijk moet zijn voor iedereen en reizigersgericht. Buitenlandse partijen zullen veel meer rekening houden met hun financiële belangen dan reizigers belangen, waardoor er op kwaliteit, comfort en wellicht veiligheid zal worden ingeleverd.
Nederland heeft er daarom baat bij dat het spoor in handen van de NS blijft, banen behouden blijven en er geïnvesteerd wordt in de veiligheid van reizigers in Nederland.