NS: slechtziende en blinde kinderen oefenen met treinreizen

Op donderdag 15 februari hebben slechtziende en blinde kinderen van het expertisecentrum Koninklijke Visio in samenwerking met de Nederlandse Spoorwegen (NS) een unieke ervaringsreis gemaakt van Eindhoven naar Weert. Met als doel de drempels van het reizen met de trein te verlagen. Aan deze leerzame dag namen 20 kinderen in de leeftijd van 4 tot 12 jaar deel.

Vertrouwen & bewustwording

De stationsmanager Joost van Heeckeren speelde een cruciale rol in het evenement. Hij nam speciaal de tijd om de kinderen te begeleiden en uit te leggen hoe het reizen met de trein werkt. Het doel was niet alleen om hen vertrouwd te maken met het proces, maar ook om hen bewust te maken van de voorzieningen die beschikbaar zijn voor mensen met een visuele beperking in zowel de treinen als op treinstations.

Rondleiding & ervaringsreis

Tijdens de ervaringsreis kregen de kinderen niet alleen een rondleiding op het station, maar werden ze ook aangemoedigd om vragen te stellen en hun nieuwsgierigheid over treinreizen te uiten. Puck, een 7-jarige deelnemer, merkte op: “Wat mij het meest is opgevallen is dat de trapleuningen op het station braille hebben, dat wist ik niet. Verder vond ik de bewegingen in de trein heel leuk.”

Ervaring & educatie

Van Heeckeren benadrukte het belang van de ervaring en educatie rondom reizen met de trein voor kinderen met een visuele beperking. Hij deelde zijn hoop dat deze inzichten de kinderen vertrouwen zouden geven, waardoor ze gemakkelijker met de trein kunnen reizen, al dan niet begeleid door een ouder of begeleider. Hij voegde eraan toe: “Voor ons is het trouwens ook leerzaam, want wij zien door deze ervaring waar de kinderen mee te maken krijgen, welke vragen ze hebben en hoe het reizen met de trein makkelijker gemaakt kan worden.”

Voorzieningen in treinen en op treinstations

De NS benadrukt de inzet voor een inclusieve reiservaring en heeft op zowel stations als in treinen diverse voorzieningen voor mensen met een visuele beperking. Deze omvatten voelbare bordjes, braille op trapleuningen en liften, geleidelijnen op stations en braillepictogrammen op in- en uitcheckpaaltjes. De NS Perronwijzer-app biedt extra informatie over vertrekkende treinen voor reizigers met leesproblemen.

In de treinen zelf zijn er bedieningsknoppen met tactiele informatie, geluidssignalen bij deuren en de mogelijkheid om hulphonden gratis mee te nemen. Bovendien biedt NS Reisassistentie gratis begeleiding door het station voor reizigers met een visuele beperking. Op 27 grote stations wordt de ‘1 Stap Verder’-service aangeboden, waarbij reizigers bij aankomst worden begeleid naar het volgende vervoersmiddel. Deze initiatieven illustreren de voortdurende inzet van de NS om treinreizen voor iedereen toegankelijk en comfortabel te maken.

Ontvang aanbiedingen

Treinkaartje voor de trein naar Aalst

Treinkaartje voor de trein naar Aalst

Aalst is een charmante stad in Oost-Vlaanderen, bekend om haar historische centrum, gezellige pleinen en natuurlijk het wereldberoemde carnaval dat op de UNESCO-lijst staat. Het is een fijne bestemming voor een dagje weg of een korte stedentrip, met leuke winkels,...

Treinkaartje in Nederland behoort tot de duurste van Europa

Treinkaartje in Nederland behoort tot de duurste van Europa

De Nederlandse Spoorwegen (NS) ontvangen in vergelijking met spoorbedrijven in andere Europese landen relatief weinig subsidie. Dat zorgt ervoor dat treinreizen in Nederland relatief duur is en voor een groeiende groep reizigers moeilijk betaalbaar wordt. Nederland...

Meer grote spoorstoringen dan toegestaan in 2025

Meer grote spoorstoringen dan toegestaan in 2025

ProRail voldoet dit jaar niet aan de prestatieafspraken met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het bedrijf mocht maximaal 520 storingen met grote impact op het treinverkeer hebben, maar dat aantal is inmiddels opgelopen tot 530. Dit jaar al 530 storingen...

Pin It on Pinterest