Ondanks de toenemende slijtage van het Nederlandse spoornet en een groeiend aantal storingen, zijn de prestaties van de NS in het afgelopen jaar verbeterd. Treinen reden vaker op tijd en reizigers hadden vaker een zitplaats. Dat blijkt uit de eindejaarsprognose die de NS vrijdag heeft gepubliceerd.
Meer punctualiteit, ondanks storingen
Volgens de NS kwam in 2025 85,3 procent van de reizigers met maximaal drie minuten vertraging aan op hun bestemming. Binnen tien minuten arriveerde zelfs 95,2 procent van de reizigers. Daarmee liggen de punctualiteitscijfers hoger dan een jaar eerder, ondanks de vele werkzaamheden en storingen op het spoor.
NS-directeur Wouter Koolmees benadrukt dat deze verbetering niet betekent dat de situatie zorgeloos is. “De infrastructuur is op veel plekken over zijn houdbaarheidsdatum heen,” stelt hij. Vooral in het najaar hadden reizigers te maken met enkele dagen waarop de dienstverlening ernstig verstoord was.
Spoornet onder druk
De staat van het spoor blijft een punt van zorg. Door de achteruitgang van de infrastructuur waren er dit jaar relatief veel storingen. Vanaf november kon spoorbeheerder ProRail niet langer voldoen aan alle prestatieafspraken met de overheid.
Voor 2026 ziet ProRail beperkte mogelijkheden om de situatie te verbeteren. Op ongeveer 400 locaties kan volgend jaar slechts ‘minimaal onderhoud’ worden uitgevoerd. Grootschalige vernieuwing van het spoor blijft voorlopig uit, onder meer door een tekort aan financiële middelen en technisch personeel.
Grote kans op een zitplaats
Naast punctualiteit scoorde de NS ook goed op zitplaatskans. Tijdens de spits had 92,3 procent van de reizigers een zitplaats, terwijl dit percentage in de daluren opliep tot 98,1 procent. Daarmee bleef de drukte in de treinen over het algemeen beheersbaar.
Meer reizigers door nieuwe dienstregeling
De NS verwacht in 2025 bijna 3 procent meer reizigers te hebben vervoerd dan een jaar eerder. Die groei schrijft het bedrijf toe aan de nieuwe dienstregeling, waarbij extra treinen zijn ingezet. Tegelijkertijd blijft de NS reizigers stimuleren om buiten de spits te reizen, onder meer met kortingstickets en dalabonnementen.
Of de verbeterde prestaties ook in de komende jaren vastgehouden kunnen worden, is onzeker. De combinatie van een verouderd spoornet, beperkte onderhoudsmogelijkheden en groeiende reizigersaantallen blijft volgens de NS een uitdaging voor de toekomst.


