De voorlopige eindcijfers van 2017 zijn afgelopen week gepresenteerd door de NS. Hierin is te zien dat zij in alle opzichte verbeteringen hebben doorgevoerd ten opzichte van 2016. Zowel op punctualiteit als aantal zitplaatsen en klantoordeel. In 2017 kreeg de NS in 80% van de gevallen een voldoende van de reizigers voor klanttevredenheid. Reden 91,6% van de treinen op tijd en kregen 95% van de reizigers in de spits een zitplaats (al is het niet helemaal duidelijk hoe dit is gemeten).
De positieve eindcijfers zouden een gevolg zijn van verbeteringen die zijn doorgevoerd en het zachte weer in oktober en november. Zo zou de NS in oktober minder last hebben gehad van bladeren op het spoor en wist er in november een stabiele punctualiteit behaald te worden van 91%, terwijl dit in 2016 op slechts 85% lag.
Meer treinen en zitplaatsen
In 2016 zocht de NS naar maatregelen om reizigers meer zitplaatsen te kunnen aanbieden in de spits. Het gebrek aan treinen was de oorzaak van overvolle treinen van september t/m december 2016. In 2017 werd er nieuw materieel aangetrokken en kwamen de zitplaatsen vanzelf. Ook werd ouder materieel langer in gebruik genomen om de vloot van NS optimaal te benutten.
Roger van Boxtel
Op de website van NS vertelt president-directeur van NS, Roger van Boxtel het volgende: “2017 zagen we vooraf als een uitdagend jaar. Door de volledig opnieuw ontworpen dienstregeling, met de grootste wijzigingen in tien jaar tijd, gingen er fors meer treinen rijden. Deze nieuwe dienstregeling heeft goed gewerkt.”