Afgelopen week heeft de NS een nieuwe trein gepresenteerd die minimaal 30 jaar op het Nederlands spoor moet rijden. Hierbij is vooral gedacht aan gemak, comfort en ruimte voor de reiziger. In totaal zijn er 79 nieuwe InterCity treinen besteld bij de Franse treinbouwer Alstom die in 2021 voor het eerst zullen rijden op het traject van Breda naar Amsterdam. Op de hogesnelheidslijn zal voor het eerst in de Nederlandse geschiedenis de snelheid worden verhoogd van 160 naar 200 kilometer per uur. Hiermee voldoet het traject nog altijd niet aan de eisen van een ‘echte’ hogesnelheidslijn, omdat treinen in Nederland niet genoeg snelheid kunnen maken door de korte afstanden tussen treinstations.
Straks wordt hier in Amersfoort een model van de intercity van de toekomst onthuld. Spannend! pic.twitter.com/B9WHhEcnDe
— Hans de Bruijn (@hdb_rtl) 3 oktober 2017
NS presenteert nieuwe trein
In 2022 zal de nieuwe InterCity ook op het traject van Eindhoven naar Den Haag te zien zijn. Daarna zullen de overige IC trajecten in Nederland worden overgenomen door de nieuwe comfortabele InterCity treinen.
Vanaf 2021 ziet u deze op het spoor. Om te beginnen Breda-Amsterdam. Hoe zullen we deze eens noemen? pic.twitter.com/jLgv5mZfeQ
— Hans de Bruijn (@hdb_rtl) 3 oktober 2017
Faciliteiten nieuwe trein
- Toiletten (rolstoelvriendelijk)
- WiFI
- Reisinformatieschermen
- Gescheiden prullenbakken
- (USB-)stopcontacten in eerste en tweede klasse
- Opstapschuiftrede voor betere toegankelijkheid
- Bagageruimte