NS opent kaartverkoop voor nieuwe snelle treinverbinding Amsterdam-Zuid – Brussel

Vanaf zondag 15 december kunnen reizigers tickets kopen voor de nieuwe snelle treinverbinding tussen Amsterdam-Zuid en Brussel. In totaal zullen er dagelijks 32 treinen rijden tussen Nederland en België. Zestien hiervan worden verzorgd door NS via de hogesnelheidslijn (HSL) tussen Amsterdam-Zuid en Brussel, terwijl de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS eveneens zestien treinen inzet tussen Rotterdam, Breda en Brussel.

Testen met ICNG-treinen

Om zich voor te bereiden op de nieuwe dienstregeling, voert NS momenteel testritten uit met de ICNG-treinen (Intercity Nieuwe Generatie). Reizigers die een reis naar Brussel hebben geboekt, krijgen de kans om mee te reizen tijdens deze testritten.

Eurocity Direct en Eurocity: Twee treinverbindingen

De trein van NS die tussen Amsterdam-Zuid en Brussel rijdt, krijgt de naam Eurocity Direct. Deze trein zal zestien keer per dag tussen beide hoofdsteden rijden, met tussenstops op Schiphol, Rotterdam en Antwerpen. Voor reizigers uit steden als Utrecht en Den Haag biedt dit een gemakkelijke overstapmogelijkheid op deze snelle verbinding. De volledige reis tussen Amsterdam-Zuid en Brussel-Zuid zal ongeveer twee uur duren. De eerste trein vertrekt dagelijks om 06.00 uur, en elk uur volgt een nieuwe rit. Tickets voor deze verbinding zijn beschikbaar vanaf 25 euro, met prijzen tot 64,10 euro voor een enkele reis in de tweede klas, afhankelijk van boekingsmoment en flexibiliteit.

De tweede verbinding, genaamd EuroCity, wordt uitgevoerd door NMBS en rijdt tussen Rotterdam en Brussel. Deze treindienst maakt gebruik van I11-rijtuigen, getrokken door TRAXX-locomotieven, en stopt onderweg in Breda, Noorderkempen, Antwerpen, Mechelen, Brussels Airport, Brussel-Noord en Brussel-Centraal. De reistijd blijft voor passagiers vanuit Den Haag, Utrecht en Amsterdam vergelijkbaar met de huidige verbinding. De eerste EuroCity vertrekt dagelijks om 07.00 uur vanuit Rotterdam. Tickets voor deze route zijn verkrijgbaar vanaf 13,10 euro, oplopend tot 32,70 euro voor een enkele reis in de tweede klas.

ICNG-treinstellen voor België

NS heeft in totaal 21 ICNG-treinstellen besteld die ook in België mogen rijden. Momenteel zijn er tien geleverd, en de overige elf zullen binnenkort volgen. In de tussentijd worden de treindiensten deels gereden met een mix van ICNG-treinen en rijtuigen die getrokken worden door TRAXX-locomotieven.

De ICNG-treinen die naar België kunnen rijden, verschillen nauwelijks van de treinen die binnen Nederland opereren. Het grootste verschil is dat deze treinen meer toiletten en bagageruimte hebben. Ook hebben ze het NS Flow-ontwerp, dat ook wordt toegepast op andere treinen, zoals de VIRM-reeks en Siemens Vectron-locomotieven.

Ontvang aanbiedingen

Nieuwe nachttrein tussen Nederland en Salzburg vanaf juni 2026

Nieuwe nachttrein tussen Nederland en Salzburg vanaf juni 2026

Omleiding van Nightjet naar Wenen zorgt voor nieuwe verbinding met Oostenrijkse stad. Vanaf half juni 2026 krijgt Oostenrijkse stad Salzburg voor het eerst een rechtstreekse nachttreinverbinding met Nederland. Door werkzaamheden op de spoorroute richting Wenen wordt...

Friesland krijgt na 35 jaar nieuw treinstation: Werpsterhoeke

Friesland krijgt na 35 jaar nieuw treinstation: Werpsterhoeke

Nieuw station in zuiden van Leeuwarden moet regio beter verbinden. Voor het eerst in 35 jaar krijgt de provincie Friesland een nieuw treinstation. Het kabinet heeft deze week bijna vier miljoen euro beschikbaar gesteld voor de bouw van station Werpsterhoeke, in...

Nieuwe generatie nachttreinen naar Wenen en Innsbruck is succes!

Nieuwe generatie nachttreinen naar Wenen en Innsbruck is succes!

Meer comfort, moderne voorzieningen en extra opties voor reizigers. De nieuwe generatie nachttreinen van OBB Nightjet die afgelopen jaar voor het eerst vertrokken vanuit Nederland blijken een groot succes. De nieuwste Nightjet-nachttreinen vertrekken vanaf Amsterdam...

Pin It on Pinterest