Afgelopen week is NS de nieuwe Europese aanbesteding gestart voor de productie voor de nieuwe generatie dubbeldekkers. In de eerste fase start de NS het aanbestedingstraject met een ‘verzoek voor informatie’, waarmee zij potentiële leveranciers selecteren. Naar verwachting zal dit de Spaanse fabrikant CAF of het Franse Alstom.
Tekenen in 2022 voor nieuwe dubbeldekkers
Hoewel de aanbesteding van start is gegaan zal er pas worden getekend in 2022. Vanaf 2027 moeten de treinen pas op het Nederlands spoor rijden. De capaciteit van NS moet met de nieuwe treinen met ongeveer 30 duizend zitplaatsen omhoog.
Als vervoerder voor het hoofdrailnet heeft NS de plicht om te zorgen voor voldoende materieel tot 2025. Ook moeten zij zorgen voor continuïteit na de concessieperiode.
Overige aanbestedingen
Eerder heeft NS 3,8 miljard euro geïnvesteerd in onderhoud en nieuwe InterCity’s bij Alstom. Zo zullen de eerste treinen uit deze order in 2021 op het Nederlands spoor verschijnen. Ook bij de Spaans producent CAF staat een order uit van 206 sprinters, waarvan er op dit moment al 100 actief zijn.