Regelmatig hebben reizigers last van vertraging. Niet alleen door verstoringen, defecten en ongelukken. Ook werkzaamheden zorgen voor vertraging en in deze gevallen kan NS beter communiceren. Dit concludeert reizigersvereniging Rover.
Analyse van klachten
De klachten van reizigers zijn geanalyseerd en gaan veelal om communicatie en onbegrip. Zo kan er beter worden ingespeeld op situaties die al langer op de planning staan. Situaties uitleggen en langere treinen waar mogelijk zijn oplossingen die Rover adviseert aan NS en ProRail.
Onduidelijkheid
Het onbegrip van reizigers komt vaak door de totale chaos die ontstaat. Zo weten reizigers de vervangend bus vaak niet vinden, worden er te weinig ingezet en communiceert NS met ‘vage berichten’. Reizigers hebben behoefte bij actuele informatie, wat in deze tijd zeker mogelijk moet zijn.
ProRail doet tandje bij
ProRail neemt de aanbevelingen van harte aan en geeft aan ‘er een tandje bij te zetten’. Daarnaast wordt er hard gewerkt om preventief onderhoud te plegen en dit vroegtijdig op te merken. Preventief onderhoud kost minder tijd en wordt ingepland om extreme overlast te voorkomen.