Om gladde sporen tegen te gaan zet NS speciale ‘geltreinen’ in. In de herfst zorgen bladeren en regen voor gladheid op het spoor met als gevolg dat treinen langzamer remmen en optrekken. Machinisten moeten hierdoor anders rijden, waardoor reizigers last kunnen krijgen van vertraging. Om de gladheid op het spoor tegen te gaan zet NS de geltreinen in. De gel maakt het spoor ruwer, waardoor treinen meer grip hebben.
Stiptheid in herfst
Sinds 2015 is er een stijgende lijn te zien van prestaties in de herfst m.b.t. reizigers punctualiteit. Zo kwam 87,4% van de reizigers op tijd in de herfst van 2015. In de tussenliggend jaren werd dit beter tot 91,2% in 2018.
Geltreinen met Sandite
Naast de verbeteringen aan spoor en trein worden diverse maatregelen getroffen. Zo worden er iets minder treinen ingezet om vertraging op te vangen. Daarnaast rijden er Geltreinen met Sandite. Sandite bestaat uit zand, metaaldeeltjes en aardappelzetmeel. Hierdoor wordt het spoor ruwer, waardoor treinen beter kunnen rijden.
Extra minuut voor treinen in herfst
Als laatst is er in de herfst voor ongeveer 15 trajecten een extra minuut toegevoegd aan de dienstregeling. De treinen vertrekken een minuut later, zodat er meer tijd voor het optrekken en afremmen.