NS is opnieuw een campagne gestart om reizigers bewust te maken van de regel om niet meer in te stappen, zodra de conducteur op het fluitje heeft geblazen. Hiervoor zijn verschillende video’s gemaakt, waarin NS duidelijk stelt “Fluiten = niet meer instappen”.
Gevaarlijke situaties en vertraging
Het is belangrijk dat reizigers zich aan de regel houden om gevaarlijke situaties te voorkomen en geen vertraging op te lopen. Treinen hebben dagelijks last van vertraging door reizigers die te laat instappen. De vertraging heeft vervolgens effect op de gehele dienstregeling, doordat treinen dicht op elkaar rijden.
Vertrekken volgens de regels
- Als het vertreklicht brandt, begint de conducteur met de vertrekprocedure.
- Stapt er niemand meer in of uit? Kort voor de aangegeven vertrektijd op het bord geeft de conducteur het fluitsignaal. Zo kan de trein op tijd vertrekken.
- De conducteur draait de speciale sleutel om waarmee alle deuren dicht gaan, behalve die van hemzelf.
- Laatste check op het perron of de trein veilig is gesloten en of het vertreklicht nog brandt.
- Conducteur doet zijn eigen deur dicht.
- De machinist krijgt in zijn cabine groen licht om te vertrekken.
Fluiten = niet instappen
Vertrektijd of Instaptijd
Er heerst vaak nog verwarring onder reizigers over de instap- of vertrektijd van een trein. Op de informatieborden van treinstations staat de vertrektijd van de trein vermeld. Op deze tijd moet de trein dus vertrekken, terwijl reizigers vaak denken dat zij tot deze tijd kunnen instappen. Zorg ervoor dat u ruim voor de vertrektijd in de trein zit om gevaarlijke situaties en de daar opvolgende vertraging te voorkomen.