NS dienstregeling: Ingrijpende wijzigingen in 2025

In het komende jaar staat er een aanzienlijke herziening van de dienstregeling van de Nederlandse Spoorwegen (NS) op de agenda. Als de grootste spoorvervoerder van Nederland spreekt de NS van de meest ingrijpende wijziging in jaren, met merkbare gevolgen voor veel treinreizigers. Het plan omvat de toevoeging van 1600 extra treinen per week, waarmee de capaciteit en druk op het spoor toeneemt.

De NS heeft momenteel een aanvraag ingediend voor deze dienstregeling, omdat de plannen nog niet definitief zijn goedgekeurd. Goedkeuring zal plaatsvinden na overleg met overheden en reizigersorganisaties. In de meeste gevallen worden de plannen volledig overgenomen. “We vragen niet om het onmogelijke,” benadrukt de NS. De geplande wijzigingen treden op 15 december 2024 in werking.

Hogesnelheidslijn speelt grotere rol

Het kernidee achter de nieuwe dienstregeling is het versnellen van de verbinding tussen regio’s. Dit wordt onder meer bereikt door de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen een prominentere rol te geven in het nationale spoornetwerk. Treinen op de hogesnelheidslijn zullen in de toekomst rechtstreeks doorgaan vanaf station Amsterdam Zuid naar Almere, Lelystad en Amersfoort. Met verdere uitbreidingsplannen in het verschiet zullen deze treinen mogelijk doorrijden naar Zwolle, Leeuwarden en Groningen.

De implementatie van deze wijzigingen vereiste volgens de NS “een structurele herziening”, wat heeft geleid tot een bijna volledige herontwerp van de dienstregeling voor het eerst in jaren.

Station Amsterdam Centraal en Airport Sprinter

Gedurende de komende jaren zullen reizigers hinder ondervinden van werkzaamheden op station Amsterdam Centraal, wat resulteert in minder treinen die daar kunnen stoppen. Veel van deze treinen worden omgeleid via Amsterdam Zuid. Tegelijkertijd zal de zogenaamde Airport Sprinter worden geïntroduceerd, die acht keer per uur pendelt tussen Amsterdam Centraal, Schiphol en Hoofddorp, met tussenstops op alle tussengelegen stations. Hiermee hoopt de NS het centrum van Amsterdam gemakkelijk toegankelijk te houden, met name voor toeristen.

De aankondiging van deze plannen komt op een moment waarop veel treinreizigers te maken hebben met vertragingen en treinuitval. De NS ondervindt ook problemen op de hogesnelheidslijn, waar treinen de komende jaren langzamer moeten rijden vanwege scheurtjes in viaducten.

Dienstregeling 2025 vereist voorbereiding

De NS zal zich voor moeten bereiden op de nieuwe dienstregeling, omdat “we door de nieuwe structuur veel efficiënter kunnen omgaan met personeel en materieel.” Er wordt echter wel gewezen op een uitdaging door een tekort aan monteurs, wat soms resulteert in treinen die aan de kant staan voor onderhoud.

Overige wijzigingen in de dienstregeling:

  • Tussen Den Haag Centraal, Rotterdam Centraal en Dordrecht zal elke tien minuten een sprinter rijden.
  • Het aantal NS-treinen naar Brussel zal verdubbelen naar 32 per dag, waarbij zestien van deze treinen sneller in Brussel zullen aankomen door bepaalde stations over te slaan.
  • De tienminutentrein van Arnhem naar Rotterdam via Utrecht en Schiphol zal doordeweeks de hele dag rijden in plaats van alleen op drukke momenten.
  • Na een periode van verminderde sprinters in de regio’s Utrecht en Amsterdam, zullen reizigers vanaf december weer elk kwartier een sprinter kunnen nemen.
  • Er zullen geen intercity’s meer vertrekken vanuit Enschede in de richting van Amsterdam; reizigers moeten overstappen.
  • Op bepaalde trajecten zal de eerste trein eerder vertrekken en zullen de treinen ’s avonds langer doorrijden.

Klaar voor de toekomst

Met deze dienstregeling hoopt de NS klaar te zijn voor de toekomst, waarbij de uitbreidingsplannen, zoals het doortrekken naar Groningen en Leeuwarden vanaf de hogesnelheidslijn, al klaarliggen. Hoewel oorspronkelijk gepland voor 2025, wordt dit uitgesteld vanwege de trage levering van nieuwe treinen en de aanwezigheid van “kinderziektes” bij de nieuwe treinen. Zodra deze zaken zijn opgelost, verwacht de vervoerder een snellere verbinding tussen Noord-Nederland en de Randstad te realiseren, gezien de hogere snelheid van de nieuwe treinen.

Eerste reacties van reizigersvereniging en vakbond

Reizigersvereniging Rover verwelkomt de plannen, aangezien “veel trajecten die de afgelopen jaren waren afgeschaald eindelijk weer op volle sterkte gaan rijden.” Vakbond FNV Spoor noemt de plannen ambitieus, maar benadrukt de noodzaak om de werkdruk voor NS-personeel niet te verhogen.

Hoewel de plannen nog niet definitief zijn, zal de NS in het najaar de definitieve dienstregeling voor 2025 bekendmaken.

Denny van den Broek
Denny van den Broek
2023-07-20
Elke keer weer geweldige aanbiedingen. Dit keer een win actie die ik graag zou winnen om een dagje gratis te reizen.
marion dielemans
marion dielemans
2023-07-19
Openbaar vervoer voor werk maar ook om te recreëren, om bereikbaar en toegankelijk te zijn voor alle Nederlandse burgers en ook alle mensen die ons prachtige land met een bezoek vereren!
Carla Blesting
Carla Blesting
2023-07-19
Ik wil heel graag in aanmerking komen voor de twee gratis tickets om met mijn broer naar onze 96 jarige tante te gaan, die wij door de afstand en kosten helaas al een jaar niet bezocht hebben
Heleen Hoogeveen
Heleen Hoogeveen
2023-07-19
Altijd fijn voordelig met de trein. Zeker met deze leuke actie👍🏻 Ik zou graag met mijn man, die ik haast 50 jaar ken gaan reizen. Altijd leuk om iets te winnen, nu maar duimen🍀🍀😀👍🏻
Hans Schmidt
Hans Schmidt
2023-07-19
Wij verbeugen ons al enkele jaren als U ons het niews over de goedkoope treinkaartjes informeert. Hartelijk dank.
Nini Oude Nijhuis
Nini Oude Nijhuis
2023-07-19
Altijd de juiste acties, en super fijn alles op 1 plek te hebben
Paula Ras
Paula Ras
2023-07-19
Een cadeautje als ik een keer vaker naar mijn vriendin in België zou kunnen reizen op mijn leeftijd

Ontvang acties

Steenwijk: Koloniën van Weldadigheid

Steenwijk: Koloniën van Weldadigheid

Ontdek de Koloniën van Weldadigheid, de binnenlandse landbouwkoloniën voor armoedebestrijding uit de 19e eeuw. Duizenden armen uit de steden kregen hier onderdak en onderwijs maar werden in toenemende mate beperkt in hun vrijheid van handelen. Nog altijd vind je hier...

Toerisme De Baronie: hou van ’t goeie leven

Toerisme De Baronie: hou van ’t goeie leven

Het leven is goed in gemoedelijk en bourgondisch Brabant, zeker in het groene gebied dat ligt tussen de steden Breda, Tilburg en de Belgische grens. Hier houden we van ’t goeie leven, van op het gemakje genieten, jezelf verwonderen over al dat moois dat deze regio zo...

Ontdek het prachtige Binnenste Buitenland in Berg en Dal

Ontdek het prachtige Binnenste Buitenland in Berg en Dal

Misschien was u van plan in Frankrijk te kamperen, naar Turkije te vliegen of een huttentocht te maken in Zwitserland. Ook deze zomer brengen veel mensen door in Nederland. Als u ook in Nederland blijft, is dit een mooi moment om het Binnenste Buitenland in Berg en...

Pin It on Pinterest