NS dienstregeling: Ingrijpende wijzigingen in 2025

In het komende jaar staat er een aanzienlijke herziening van de dienstregeling van de Nederlandse Spoorwegen (NS) op de agenda. Als de grootste spoorvervoerder van Nederland spreekt de NS van de meest ingrijpende wijziging in jaren, met merkbare gevolgen voor veel treinreizigers. Het plan omvat de toevoeging van 1600 extra treinen per week, waarmee de capaciteit en druk op het spoor toeneemt.

De NS heeft momenteel een aanvraag ingediend voor deze dienstregeling, omdat de plannen nog niet definitief zijn goedgekeurd. Goedkeuring zal plaatsvinden na overleg met overheden en reizigersorganisaties. In de meeste gevallen worden de plannen volledig overgenomen. “We vragen niet om het onmogelijke,” benadrukt de NS. De geplande wijzigingen treden op 15 december 2024 in werking.

Hogesnelheidslijn speelt grotere rol

Het kernidee achter de nieuwe dienstregeling is het versnellen van de verbinding tussen regio’s. Dit wordt onder meer bereikt door de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen een prominentere rol te geven in het nationale spoornetwerk. Treinen op de hogesnelheidslijn zullen in de toekomst rechtstreeks doorgaan vanaf station Amsterdam Zuid naar Almere, Lelystad en Amersfoort. Met verdere uitbreidingsplannen in het verschiet zullen deze treinen mogelijk doorrijden naar Zwolle, Leeuwarden en Groningen.

De implementatie van deze wijzigingen vereiste volgens de NS “een structurele herziening”, wat heeft geleid tot een bijna volledige herontwerp van de dienstregeling voor het eerst in jaren.

Station Amsterdam Centraal en Airport Sprinter

Gedurende de komende jaren zullen reizigers hinder ondervinden van werkzaamheden op station Amsterdam Centraal, wat resulteert in minder treinen die daar kunnen stoppen. Veel van deze treinen worden omgeleid via Amsterdam Zuid. Tegelijkertijd zal de zogenaamde Airport Sprinter worden geïntroduceerd, die acht keer per uur pendelt tussen Amsterdam Centraal, Schiphol en Hoofddorp, met tussenstops op alle tussengelegen stations. Hiermee hoopt de NS het centrum van Amsterdam gemakkelijk toegankelijk te houden, met name voor toeristen.

De aankondiging van deze plannen komt op een moment waarop veel treinreizigers te maken hebben met vertragingen en treinuitval. De NS ondervindt ook problemen op de hogesnelheidslijn, waar treinen de komende jaren langzamer moeten rijden vanwege scheurtjes in viaducten.

Dienstregeling 2025 vereist voorbereiding

De NS zal zich voor moeten bereiden op de nieuwe dienstregeling, omdat “we door de nieuwe structuur veel efficiënter kunnen omgaan met personeel en materieel.” Er wordt echter wel gewezen op een uitdaging door een tekort aan monteurs, wat soms resulteert in treinen die aan de kant staan voor onderhoud.

Overige wijzigingen in de dienstregeling:

  • Tussen Den Haag Centraal, Rotterdam Centraal en Dordrecht zal elke tien minuten een sprinter rijden.
  • Het aantal NS-treinen naar Brussel zal verdubbelen naar 32 per dag, waarbij zestien van deze treinen sneller in Brussel zullen aankomen door bepaalde stations over te slaan.
  • De tienminutentrein van Arnhem naar Rotterdam via Utrecht en Schiphol zal doordeweeks de hele dag rijden in plaats van alleen op drukke momenten.
  • Na een periode van verminderde sprinters in de regio’s Utrecht en Amsterdam, zullen reizigers vanaf december weer elk kwartier een sprinter kunnen nemen.
  • Er zullen geen intercity’s meer vertrekken vanuit Enschede in de richting van Amsterdam; reizigers moeten overstappen.
  • Op bepaalde trajecten zal de eerste trein eerder vertrekken en zullen de treinen ’s avonds langer doorrijden.

Klaar voor de toekomst

Met deze dienstregeling hoopt de NS klaar te zijn voor de toekomst, waarbij de uitbreidingsplannen, zoals het doortrekken naar Groningen en Leeuwarden vanaf de hogesnelheidslijn, al klaarliggen. Hoewel oorspronkelijk gepland voor 2025, wordt dit uitgesteld vanwege de trage levering van nieuwe treinen en de aanwezigheid van “kinderziektes” bij de nieuwe treinen. Zodra deze zaken zijn opgelost, verwacht de vervoerder een snellere verbinding tussen Noord-Nederland en de Randstad te realiseren, gezien de hogere snelheid van de nieuwe treinen.

Eerste reacties van reizigersvereniging en vakbond

Reizigersvereniging Rover verwelkomt de plannen, aangezien “veel trajecten die de afgelopen jaren waren afgeschaald eindelijk weer op volle sterkte gaan rijden.” Vakbond FNV Spoor noemt de plannen ambitieus, maar benadrukt de noodzaak om de werkdruk voor NS-personeel niet te verhogen.

Hoewel de plannen nog niet definitief zijn, zal de NS in het najaar de definitieve dienstregeling voor 2025 bekendmaken.

Ontvang acties

Trein naar Zaanse Schans: dagretour + entree

Trein naar Zaanse Schans: dagretour + entree

Wil je een onvergetelijke dag beleven in een van de meest iconische erfgoedparken van Nederland? Reis dan voordelig met de trein naar de Zaanse Schans in Zaandijk. Bij de NS Spoordeelwinkel bestel je momenteel treinkaartjes met korting in combinatie met een...

Pin It on Pinterest