NS denkt na over 1.5 meter samenleving

Het succes van het Openbaar Vervoer en treinreizen zit hem vooral in de bereidheid van reizigers om dicht op elkaar te zitten. Een anderhalve meter maatschappij lijkt daarmee bijna onmogelijk. Toch bekijkt NS mogelijke opties om dit te realiseren, maar concrete plannen zijn er nog niet. Zo wachten zij de toekomstverwachting en plannen van het kabinet af.

Ruim 1 miljard nodig voor aanpassingen

Probleem ligt niet alleen in de trein, want ook stations, perrons en roltrappen hebben aanpassingen nodig. De anderhalve meter norm lijken reizigers op dit moment nog te behouden, maar dat komt omdat er slechts 10 procent van het gebruikelijke aantal voor de trein kiest. Op dit moment reizen dagelijks ongeveer 500 duizend reizigers met de trein. Normaal zijn dit er 5 miljoen, waarmee anderhalve meter afstand onmogelijk zou zijn. Wellicht dat maatregelen met voldoende beveiligers, mondkapjes en schoonmakers opties zouden zijn. Ook kunnen NS en ProRail ruimtes tijdelijk aanpassen, maar voor aanpassingen in bezetting, personeel en infrastructuur is komend jaar alleen al meer dan een miljard euro nodig.

Ontvang aanbiedingen

Met kinderen op stedentrip naar Duitsland per trein

Met kinderen op stedentrip naar Duitsland per trein

Een stedentrip naar Duitsland is voor gezinnen een fijne manier om er even tussenuit te gaan. De reis is kort, de steden zijn overzichtelijk en kindvriendelijke activiteiten zijn nooit ver weg. De trein maakt het extra ontspannen: geen files, geen gedoe met parkeren...

Met kinderen op stedentrip naar België per trein

Met kinderen op stedentrip naar België per trein

Een stadstocht met het gezin naar België is ideaal per trein: comfortabel, ontspannen en midden in de stad. Dankzij de EuroCity en EuroCity Direct-verbindingen van NS International reis je vanuit Nederland naar Belgische steden zonder overstapstress. Voor kinderen...

NS bestelt 36 nieuwe sprinters, tevens inzetbaar als InterCity

NS bestelt 36 nieuwe sprinters, tevens inzetbaar als InterCity

De NS trekt ruim 400 miljoen euro uit voor de aankoop van 36 nieuwe sprintertreinen. Deze zogeheten Flirt Flex-treinen worden gebouwd door de Zwitserse fabrikant Stadler en krijgen het klassieke geelblauwe NS-uiterlijk. De eerste treinstellen worden vanaf 2030 op het...

Pin It on Pinterest