NS breidt dienstregeling uit met meer treinen en betere verbindingen

Vanaf zondag 15 december voert de NS een grote wijziging in haar dienstregeling door. Volgens de vervoerder is dit de grootste aanpassing in jaren en verandert er voor iedere reiziger wel iets. De uitbreiding betekent meer treinen tijdens de spits, in de avonden en in het weekend. Hiermee rijden er opnieuw meer treinen dan in 2019, het laatste jaar voor de coronapandemie. Voor forenzen, internationale reizigers en mensen die Schiphol bezoeken, belooft de nieuwe dienstregeling veel voordelen.

Ieder kwartier treinen

Met de aanpassingen rijden er voortaan ieder kwartier treinen op drukke trajecten zoals tussen Amsterdam Centraal, Weesp en Almere, tussen Alkmaar en Amsterdam Centraal, en tussen Utrecht en Woerden. Dit verhoogt de flexibiliteit en vermindert wachttijden voor reizigers op deze populaire routes. Daarnaast vertrekken op sommige trajecten de eerste treinen eerder en rijden de laatste treinen later. Dit is vooral gunstig voor vroege reizigers en nachtvlinders.

Airport Sprinter tussen Amsterdam, Hoofddorp en Schiphol

Een van de opvallendste toevoegingen is de nieuwe Airport Sprinter. Deze treinverbinding rijdt iedere 7,5 minuut tussen Amsterdam en Hoofddorp via Schiphol Airport en moet reizigers snel en efficiënt naar de luchthaven brengen. Dit is vooral belangrijk vanwege de langdurige werkzaamheden op Amsterdam Centraal.

Gloednieuwe EuroCity naar België!

Reizigers naar internationale bestemmingen profiteren ook van de nieuwe dienstregeling. De nieuwe Eurocity Direct-trein naar Brussel brengt reizigers in 45 minuten minder tijd van Amsterdam-Zuid naar de Belgische hoofdstad, wat een bezoek aan Brussel nog aantrekkelijker maakt.

Grote verbeteringen in Zuid-Holland

Ook in Zuid-Holland worden grote verbeteringen doorgevoerd. Tussen Den Haag, Rotterdam en Dordrecht gaat er iedere tien minuten een trein rijden. Hoewel de spoorvernieuwing tussen Rotterdam en Delft Campus nog niet is afgerond, zal dit op termijn zorgen voor een betrouwbaardere dienstregeling. In de tussentijd slaan twee van de zes sprinters op dit traject tijdelijk station Schiedam Centrum over.

Stijgende prijzen van treinkaartjes

Tegelijk met de verbeteringen in de dienstregeling stijgen de prijzen van treinkaartjes vanaf 1 januari 2024 met gemiddeld 6,2 procent. Dit maakt treinreizen in Nederland opnieuw duurder, vooral in vergelijking met buurlanden zoals België en Duitsland. De NS had aanvankelijk een verhoging van 12 procent gepland om de gestegen kosten door inflatie volledig te dekken, maar door een akkoord met de overheid is de stijging beperkt gebleven. Toch zullen veel reizigers deze verhoging in hun portemonnee voelen, vooral als ze dagelijks gebruikmaken van de trein.

Ontvang aanbiedingen

Treinkaartje voor de trein naar Aalst

Treinkaartje voor de trein naar Aalst

Aalst is een charmante stad in Oost-Vlaanderen, bekend om haar historische centrum, gezellige pleinen en natuurlijk het wereldberoemde carnaval dat op de UNESCO-lijst staat. Het is een fijne bestemming voor een dagje weg of een korte stedentrip, met leuke winkels,...

Treinkaartje in Nederland behoort tot de duurste van Europa

Treinkaartje in Nederland behoort tot de duurste van Europa

De Nederlandse Spoorwegen (NS) ontvangen in vergelijking met spoorbedrijven in andere Europese landen relatief weinig subsidie. Dat zorgt ervoor dat treinreizen in Nederland relatief duur is en voor een groeiende groep reizigers moeilijk betaalbaar wordt. Nederland...

Meer grote spoorstoringen dan toegestaan in 2025

Meer grote spoorstoringen dan toegestaan in 2025

ProRail voldoet dit jaar niet aan de prestatieafspraken met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het bedrijf mocht maximaal 520 storingen met grote impact op het treinverkeer hebben, maar dat aantal is inmiddels opgelopen tot 530. Dit jaar al 530 storingen...

Pin It on Pinterest