Vanaf zondag 15 december voert de NS een grote wijziging in haar dienstregeling door. Volgens de vervoerder is dit de grootste aanpassing in jaren en verandert er voor iedere reiziger wel iets. De uitbreiding betekent meer treinen tijdens de spits, in de avonden en in het weekend. Hiermee rijden er opnieuw meer treinen dan in 2019, het laatste jaar voor de coronapandemie. Voor forenzen, internationale reizigers en mensen die Schiphol bezoeken, belooft de nieuwe dienstregeling veel voordelen.
Ieder kwartier treinen
Met de aanpassingen rijden er voortaan ieder kwartier treinen op drukke trajecten zoals tussen Amsterdam Centraal, Weesp en Almere, tussen Alkmaar en Amsterdam Centraal, en tussen Utrecht en Woerden. Dit verhoogt de flexibiliteit en vermindert wachttijden voor reizigers op deze populaire routes. Daarnaast vertrekken op sommige trajecten de eerste treinen eerder en rijden de laatste treinen later. Dit is vooral gunstig voor vroege reizigers en nachtvlinders.
Airport Sprinter tussen Amsterdam, Hoofddorp en Schiphol
Een van de opvallendste toevoegingen is de nieuwe Airport Sprinter. Deze treinverbinding rijdt iedere 7,5 minuut tussen Amsterdam en Hoofddorp via Schiphol Airport en moet reizigers snel en efficiënt naar de luchthaven brengen. Dit is vooral belangrijk vanwege de langdurige werkzaamheden op Amsterdam Centraal.
Gloednieuwe EuroCity naar België!
Reizigers naar internationale bestemmingen profiteren ook van de nieuwe dienstregeling. De nieuwe Eurocity Direct-trein naar Brussel brengt reizigers in 45 minuten minder tijd van Amsterdam-Zuid naar de Belgische hoofdstad, wat een bezoek aan Brussel nog aantrekkelijker maakt.
Grote verbeteringen in Zuid-Holland
Ook in Zuid-Holland worden grote verbeteringen doorgevoerd. Tussen Den Haag, Rotterdam en Dordrecht gaat er iedere tien minuten een trein rijden. Hoewel de spoorvernieuwing tussen Rotterdam en Delft Campus nog niet is afgerond, zal dit op termijn zorgen voor een betrouwbaardere dienstregeling. In de tussentijd slaan twee van de zes sprinters op dit traject tijdelijk station Schiedam Centrum over.
Stijgende prijzen van treinkaartjes
Tegelijk met de verbeteringen in de dienstregeling stijgen de prijzen van treinkaartjes vanaf 1 januari 2024 met gemiddeld 6,2 procent. Dit maakt treinreizen in Nederland opnieuw duurder, vooral in vergelijking met buurlanden zoals België en Duitsland. De NS had aanvankelijk een verhoging van 12 procent gepland om de gestegen kosten door inflatie volledig te dekken, maar door een akkoord met de overheid is de stijging beperkt gebleven. Toch zullen veel reizigers deze verhoging in hun portemonnee voelen, vooral als ze dagelijks gebruikmaken van de trein.