NS boekt verliezen en komt met nieuwe abonnementen

Vanwege COVID-19 en de bijbehorende maatregelen heeft NS in het afgelopen jaar een forse daling in het aantal reizigers gezien. Hierdoor kampt NS met een nettoverlies van 185 miljoen euro in slechts een half jaar tijd. Zonder de financiële steun van de Nederlandse staat zou het verlies nog veel hoger zijn, namelijk 1078 miljoen euro (1.1 miljard euro).

Direct nadat de Coronamaatregelen bekend werden gemaakt daalde het aantal reizigers bij NS met 90 procent. Sinds de versoepelingen is het aantal weer toegenomen tot 40% van het reguliere aantal reizigers. Hoewel NS weer op volle toeren draait, geldt dit dus nog niet voor het aantal reizigers. Ondertussen lopen de vaste kosten natuurlijk gewoon door, waarvoor NS in de nabije toekomst meer (financiële) steun nodig zal hebben.

NS ontwikkelt abonnementen voor thuiswerkers

Naar verwachting zal NS de reizigersaantallen van 2019 pas weer in 2024 halen. In de komende jaren verwacht NS meer thuiswerkers, waardoor het minder druk zal zijn op stations en in treinen. NS bereid zich hierop voor door abonnementen te ontwikkelen voor thuiswerkend Nederland. Hiervoor zijn zij in gesprek met de overheid, het onderwijs en grote zakelijke klanten.

Op dit moment zijn abonnementen nog niet voordelig als reizigers slechts 2 of 3 keer per week gebruik maken van de trein. President-directeur Roger van Boxtel geeft aan dat zij mee moeten met de maatschappij en abonnementen aantrekkelijk moeten zijn voor forensen. Daarom zullen de nieuwe thuiswerk abonnementen van NS na de zomer worden gepresenteerd.

Ontvang acties

Trein naar Zaanse Schans: dagretour + entree

Trein naar Zaanse Schans: dagretour + entree

Wil je een onvergetelijke dag beleven in een van de meest iconische erfgoedparken van Nederland? Reis dan voordelig met de trein naar de Zaanse Schans in Zaandijk. Bij de NS Spoordeelwinkel bestel je momenteel treinkaartjes met korting in combinatie met een...

Pin It on Pinterest