NS boekt verliezen en komt met nieuwe abonnementen

Vanwege COVID-19 en de bijbehorende maatregelen heeft NS in het afgelopen jaar een forse daling in het aantal reizigers gezien. Hierdoor kampt NS met een nettoverlies van 185 miljoen euro in slechts een half jaar tijd. Zonder de financiële steun van de Nederlandse staat zou het verlies nog veel hoger zijn, namelijk 1078 miljoen euro (1.1 miljard euro). Direct nadat de Coronamaatregelen bekend werden gemaakt daalde het aantal reizigers bij NS met 90 procent. Sinds de versoepelingen is het aantal weer toegenomen tot 40% van het reguliere aantal reizigers. Hoewel NS weer op volle toeren draait, geldt dit dus nog niet voor het aantal reizigers. Ondertussen lopen de vaste kosten natuurlijk gewoon door, waarvoor NS in de nabije toekomst meer (financiële) steun nodig zal hebben.

NS ontwikkelt abonnementen voor thuiswerkers

Naar verwachting zal NS de reizigersaantallen van 2019 pas weer in 2024 halen. In de komende jaren verwacht NS meer thuiswerkers, waardoor het minder druk zal zijn op stations en in treinen. NS bereid zich hierop voor door abonnementen te ontwikkelen voor thuiswerkend Nederland. Hiervoor zijn zij in gesprek met de overheid, het onderwijs en grote zakelijke klanten. Op dit moment zijn abonnementen nog niet voordelig als reizigers slechts 2 of 3 keer per week gebruik maken van de trein. President-directeur Roger van Boxtel geeft aan dat zij mee moeten met de maatschappij en abonnementen aantrekkelijk moeten zijn voor forensen. Daarom zullen de nieuwe thuiswerk abonnementen van NS na de zomer worden gepresenteerd.

Ontvang aanbiedingen

Treinkaartje voor de trein naar Aalst

Treinkaartje voor de trein naar Aalst

Aalst is een charmante stad in Oost-Vlaanderen, bekend om haar historische centrum, gezellige pleinen en natuurlijk het wereldberoemde carnaval dat op de UNESCO-lijst staat. Het is een fijne bestemming voor een dagje weg of een korte stedentrip, met leuke winkels,...

Treinkaartje in Nederland behoort tot de duurste van Europa

Treinkaartje in Nederland behoort tot de duurste van Europa

De Nederlandse Spoorwegen (NS) ontvangen in vergelijking met spoorbedrijven in andere Europese landen relatief weinig subsidie. Dat zorgt ervoor dat treinreizen in Nederland relatief duur is en voor een groeiende groep reizigers moeilijk betaalbaar wordt. Nederland...

Meer grote spoorstoringen dan toegestaan in 2025

Meer grote spoorstoringen dan toegestaan in 2025

ProRail voldoet dit jaar niet aan de prestatieafspraken met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het bedrijf mocht maximaal 520 storingen met grote impact op het treinverkeer hebben, maar dat aantal is inmiddels opgelopen tot 530. Dit jaar al 530 storingen...

Pin It on Pinterest