Tot onvrede van kleinere vervoerders in Nederland krijgt NS opnieuw het hoofdrailnet toegewezen. Dit heeft het kabinet afgelopen week bekend gemaakt. Nog zeker tot 2035 zal NS hoofdvervoerder van Nederland blijven en zullen vervoerders als Arriva, Breng, Connexxion en Keolis het moeten doen met de restjes.
Arriva ontevreden met besluit
Samen met andere regionale vervoerders heeft Arriva de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN) opgericht. Zij zijn ontevreden over het besluit. Zeker omdat zij al jaren pleiten voor meer concurrentie op het Nederlandse spoor. Nu moeten zij het opnieuw 15 jaar lang met de restjes van het spoor doen.
Ook zijn zij van mening dat de verschillende provincies op deze manier niet kunnen bepalen waar zij behoefte aan hebben. Met de genomen keuze zet het kabinet juist een stap achteruit gezet, vindt FMN.
NS blij met behoud
NS is blij met het behoud van de spoorlijnen. Daarnaast benadrukt president-directeur Roger van Boxtel dat reizigers nog nooit zo tevreden zijn geweest. Zo geeft 89 procent van de reizigers de NS een voldoende en steeg het aantal reizigers naar 1.3 miljoen per dag.
Tevens benadrukt NS dat het opdelen van de spoorlijnen alleen maar voor versnipering zou zorgen. Dit zou niet in het belang van de reiziger zijn, leidt tot meer overstappen, langere reistijden en onduidelijkheid over tarieven.