NS blijft vervoerder op hoofdrailnet tot 2035

Tot onvrede van kleinere vervoerders in Nederland krijgt NS opnieuw het hoofdrailnet toegewezen. Dit heeft het kabinet afgelopen week bekend gemaakt. Nog zeker tot 2035 zal NS hoofdvervoerder van Nederland blijven en zullen vervoerders als Arriva, Breng, Connexxion en Keolis het moeten doen met de restjes.

Arriva ontevreden met besluit

Samen met andere regionale vervoerders heeft Arriva de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN) opgericht. Zij zijn ontevreden over het besluit. Zeker omdat zij al jaren pleiten voor meer concurrentie op het Nederlandse spoor. Nu moeten zij het opnieuw 15 jaar lang met de restjes van het spoor doen. Ook zijn zij van mening dat de verschillende provincies op deze manier niet kunnen bepalen waar zij behoefte aan hebben. Met de genomen keuze zet het kabinet juist een stap achteruit gezet, vindt FMN.

NS blij met behoud

NS is blij met het behoud van de spoorlijnen. Daarnaast benadrukt president-directeur Roger van Boxtel dat reizigers nog nooit zo tevreden zijn geweest. Zo geeft 89 procent van de reizigers de NS een voldoende en steeg het aantal reizigers naar 1.3 miljoen per dag. Tevens benadrukt NS dat het opdelen van de spoorlijnen alleen maar voor versnipering zou zorgen. Dit zou niet in het belang van de reiziger zijn, leidt tot meer overstappen, langere reistijden en onduidelijkheid over tarieven.

Ontvang aanbiedingen

Nieuwe dienstregeling NS: eerder en later reizen met de trein

Nieuwe dienstregeling NS: eerder en later reizen met de trein

Met de invoering van een nieuwe dienstregeling kunnen treinreizigers vanaf zondag op meer momenten van de dag met de trein reizen. Vanuit verschillende plaatsen is het mogelijk om eerder in de ochtend of juist later in de avond te vertrekken. Daarnaast breidt de NS...

NS-prestaties verbeteren ondanks verslechterende staat van het spoor

NS-prestaties verbeteren ondanks verslechterende staat van het spoor

Ondanks de toenemende slijtage van het Nederlandse spoornet en een groeiend aantal storingen, zijn de prestaties van de NS in het afgelopen jaar verbeterd. Treinen reden vaker op tijd en reizigers hadden vaker een zitplaats. Dat blijkt uit de eindejaarsprognose die de...

Militaire treinen krijgen voorrang op spoorverkeer

Militaire treinen krijgen voorrang op spoorverkeer

Treinen die militair materieel vervoeren krijgen in de toekomst voorrang op reizigers- en goederentreinen. Dat heeft demissionair staatssecretaris Thierry Aartsen van Infrastructuur en Waterstaat besloten. Volgens hem is de maatregel nodig vanwege de toegenomen...

Pin It on Pinterest