De langverwachte introductie van de nieuwe OV-pas loopt opnieuw vertraging op. Dit keer is de oorzaak het stopzetten van de samenwerking tussen Translink, het bedrijf achter de ov-chipkaart, en online bank Bunq. Beide partijen konden niet tot een overeenstemming komen over de voorwaarden van hun samenwerking.
Oorspronkelijke planning
Aanvankelijk was het de bedoeling dat de OV-pas dit najaar beschikbaar zou zijn. Dit is echter niet de eerste keer dat de introductie wordt uitgesteld. Eerder was de verwachting dat de betaalkaart al in 2022 op de markt zou komen, maar dit werd later bijgesteld naar eind 2023. Nu, door het stuklopen van de samenwerking tussen Translink en Bunq, is de vertraging opnieuw een feit.
Samenwerking BunQ en Translink
Het plan was dat Bunq en Translink zouden samenwerken om gebruik te maken van de technologische kennis van Bunq. De online bank zou de betaalrekeningen aanmaken die aan de passen worden gekoppeld. Hoewel beide partijen eerder met succes een pilot hebben uitgevoerd, konden ze het niet eens worden over nieuwe commerciële afspraken voor een langdurige samenwerking.
Stijging van kosten
Bunq wilt dat Translink meer betaalt vanwege de aanzienlijke stijging van hun kosten, waaronder de personeelskosten. Translink weigerde echter om meer te betalen dan wat oorspronkelijk met Bunq was afgesproken.
Toekomst OV-pas
Translink is momenteel aan het onderzoeken hoe en wanneer de nieuwe OV-pas alsnog gerealiseerd kan worden. Het is nog onduidelijk wat de gevolgen van deze vertraging zullen zijn voor de reizigers en wanneer de OV-pas uiteindelijk beschikbaar zal zijn.