Met de invoering van een nieuwe dienstregeling kunnen treinreizigers vanaf zondag op meer momenten van de dag met de trein reizen. Vanuit verschillende plaatsen is het mogelijk om eerder in de ochtend of juist later in de avond te vertrekken. Daarnaast breidt de NS het treinverkeer op enkele trajecten uit, waaronder de verbinding tussen Zeeland en Brabant.
Later aankomen en eerder vertrekken
Door de aangepaste dienstregeling zijn sommige stations tot een half uur tot een uur later bereikbaar. Zo kunnen reizigers onder meer later op de avond nog vanuit Hoofddorp naar Amsterdam reizen, vanuit Leeuwarden naar Utrecht en vanuit Den Haag naar Zwolle.
Op zondagen gaan juist enkele treinen van en naar Schiphol eerder rijden. Reizigers uit Hilversum kunnen op die dag bijvoorbeeld al vanaf 6.30 uur per trein naar de luchthaven.
Extra verbinding tussen Zeeland en Brabant
Een belangrijke wijziging is de nieuwe rechtstreekse verbinding tussen Zeeland en Brabant. Elk uur rijdt er voortaan een trein vanuit Zeeland naar Breda, Tilburg en verder. Deze uitbreiding is mede bedoeld als compensatie voor het niet doorgaan van de geplande marinierskazerne in Vlissingen. De provincie had hiervoor eerder al miljoenen euro’s geïnvesteerd.
De NS markeert de nieuwe verbinding met een ludieke actie: op maandag 15 december worden reizigers in Vlissingen getrakteerd op een zogenoemde ‘worstenbolus’, een combinatie van een Zeeuwse bolus en een hartige snack.
Meer intercity’s en internationale treinen
Ook in het midden van het land neemt de frequentie toe. Tussen Amersfoort en Deventer gaan voortaan vier intercity’s per uur rijden in plaats van drie. Deze uitbreiding geldt de hele dag, behalve op momenten waarop internationale treinen van of naar Duitsland het spoor gebruiken.
Daarnaast staat er vanaf 2026 een extra Eurostar-verbinding tussen Amsterdam en Londen op de planning, mits de infrastructuur dit toelaat.
Meer personeel, maar ook risico’s
De NS kan de dienstregeling uitbreiden doordat het bedrijf de afgelopen jaren veel nieuwe medewerkers heeft aangenomen. In de periode na de coronapandemie moest de dienstregeling nog regelmatig worden ingekrompen vanwege personeelstekorten.
Tegelijkertijd waarschuwt de NS dat er ook risico’s blijven bestaan. ProRail voert volgend jaar veel werkzaamheden uit aan het spoor, wat invloed kan hebben op de dienstregeling. Daarnaast zorgen incidenten zoals aanrijdingen, brand, koperdiefstal en een toename van verwarde personen op of rond het spoor regelmatig voor verstoringen van het treinverkeer.


