Vanaf donderdag 25 mei vertrekt de nieuwe nachttrein naar Berlijn 3 keer per week vanaf Roosendaal, Rotterdam Centraal, Den Haag HS en Amsterdam Centraal, namelijk op maandag, woensdag en vrijdag. Op 3 andere dagen reist de trein weer terug, namelijk dinsdag, donderdag en zondag.
De nachttrein naar Berlijn bestaat uit 1 slaaprijtuig, 8 ligrijtuigen en 1 zitrijtuig. Treinkaartjes zijn verkrijgbaar bij European Sleeper, de nieuwe slaaptrein vervoerder in Nederland. European Sleeper wilde de trein al eerder laten rijden op het traject, maar er was niet voldoende materieel beschikbaar. Uiteindelijk zijn er oude, maar goed onderhouden rijtuigen gevonden die op huurbasis worden ingezet.
Op termijn wil European Sleeper echter investeren in moderne eigen treinen. De nieuwe vervoerder hoopt deze in 2025 of 2026 te kunnen inzetten.
Dienstregeling: nachttrein Berlijn
De nachttrein van European Sleeper naar Berlijn vertrekt vanaf Brussel-Zuid om 19:22 uur. Vervolgens rijdt deze via Antwerpen Centraal naar station Roosendaal, Rotterdam Centraal, Den Haag HS, Amsterdam Centraal, Amersfoort en Deventer. Over de grens in Duitsland stopt de trein enkel nog op station Bad Bentheim, Hannover Hbf en Berlijn Hbf.
Brussel – Amsterdam – Berlijn
Brussel Zuid | 19:22 |
Antwerpen Centraal | 20:01 |
Roosendaal | 20:44 |
Rotterdam Centraal | 21:21 |
Den Haag HS | 21:42 |
Amsterdam Centraal | 22:34 |
Amersfoort | 23:13 |
Deventer | 23:49 |
Bad Bentheim | 01:09 |
Hannover Hbf | 02:56 |
Berlijn Hbf | 06:48 |
Berlijn – Amsterdam – Brussel
Berlijn Hbf | 22:56 |
Hannover Hbf | 02:21 |
Bad Bentheim | 04:22 |
Deventer | 05:17 |
Amsterdam Centraal | 06:31 |
Rotterdam Centraal | 07:32 |
Roosendaal | 08:16 |
Antwerpen Centraal | 08:47 |
Brussel Zuid | 09:27 |
Wie en Wat is European Sleeper?
In 2021 is European Sleeper opgericht als Belgisch-Nederlandse spoorwegmaatschappij. Het bedrijf wilt de nachttrein weer terug op de kaart zetten. In de eerste instantie wilt het bedrijf België verbinden met Nederland, Duitsland en Tsjechië, maar er wordt ook al gekeken naar trajecten richting Stockholm en Barcelona.
De eerste investering kwam in mei 2021 toen er binnen een kwartier 500.000 euro werd opgehaald aan startkapitaal, waarna er in 2022 nog eens 2 miljoen euro bijkwam om het gloednieuwe bedrijf van de grond te krijgen.