Minder treinen rond Schiphol door drie weken spooronderhoud

Van 15 november tot en met 7 december voert ProRail groot onderhoud uit aan het spoor op en rond station Schiphol Airport. Tijdens deze periode zijn slechts drie van de zes sporen beschikbaar, wat grote gevolgen heeft voor het treinverkeer in de regio Amsterdam. Reizigers moeten rekening houden met minder treinen, extra drukte en langere reistijden.

Beperkt treinverkeer van en naar Schiphol

Gedurende de werkzaamheden rijden aanzienlijk minder treinen van, naar en via Schiphol Airport. De aanpassingen hebben ook invloed op trajecten rondom Amsterdam, waaronder de verbindingen met Amsterdam Centraal, Amsterdam Zuid, Leiden en Rotterdam. NS heeft de dienstregeling aangepast en adviseert reizigers hun reis kort voor vertrek te plannen via de NS Reisplanner.

Drie fasen van werkzaamheden

Het onderhoud is verdeeld over drie fasen, waarbij het treinverkeer telkens op een andere manier wordt beïnvloed:

  • Fase 1 (15–28 november):
    Op 15 en 16 november zijn de sporen 4 tot en met 6 buiten dienst. Vanaf 16 november ’s middags tot het einde van deze fase zijn de sporen 1 tot en met 3 niet beschikbaar.
  • Fase 2 (29–30 november):
    Dit weekend heeft de meeste impact. Er rijdt dan zeer beperkt treinverkeer van en naar Schiphol Airport. Tussen Schiphol Airport en Amsterdam Centraal, en tussen Amsterdam Zuid en Schiphol, kan slechts in één richting per trein worden gereisd. Reizigers kunnen gebruikmaken van metro 52 tussen Amsterdam Centraal en Amsterdam Zuid; het NS-vervoerbewijs is daar tijdelijk geldig. Ook rijden er minder treinen tussen Schiphol en Leiden Centraal en op de HSL-verbinding richting Rotterdam.
  • Fase 3 (1–7 december):
    In de laatste week werkt ProRail ook op station Amsterdam Zuid, waar twee van de vier sporen buiten dienst zijn. Hierdoor rijdt ook daar minder treinverkeer.

Groot onderhoud aan spoor en tunnels

Station Schiphol Airport is een van de drukste stations van Nederland, zowel in aantal treinen als reizigers. Om de spoorinfrastructuur toekomstbestendig te maken, vervangt ProRail in deze periode spoorstaven en wissels, en worden delen van het spoor vernieuwd. Ook het stationsmeubilair, zoals banken, afvalbakken en informatiepanelen, wordt vervangen.

Een deel van het spoor wordt aangelegd met een nieuwe prefab balken- en platenconstructie, speciaal ontwikkeld voor de Schipholspoortunnel. Deze innovatie moet zorgen voor een langere levensduur en minder onderhoud in de toekomst.

Plan reis voor vertrek!

Reizigers wordt geadviseerd hun reis goed voor te bereiden via één van de bekende reis-apps en rekening te houden met extra reistijd, drukte op perrons en alternatieve routes.

Ontvang aanbiedingen

Met kinderen naar de kerstmarkt in Duitsland per trein

Met kinderen naar de kerstmarkt in Duitsland per trein

Een bezoek aan een Duitse kerstmarkt is voor veel gezinnen een jaarlijks hoogtepunt. De geur van geroosterde amandelen, de warme chocolademelk en de gezellige sfeer maken het een perfecte gezinsuitstap. Natuurlijk reis je met de trein naar een kerstmarkt in Duitsland,...

Treinkaartje wordt in 2026 gemiddeld 6,5 procent duurder

Treinkaartje wordt in 2026 gemiddeld 6,5 procent duurder

Vanaf 1 januari 2026 stijgt de prijs van een treinkaartje en de meeste NS-abonnementen met gemiddeld 6,52 procent. Dat is minder dan de eerder verwachte stijging van 12 procent. Voor kinderen tot en met 11 jaar verandert de prijs niet. NS past daarnaast de tarieven...

Vijf vragen over de prijs van een treinkaartje in 2026

Vijf vragen over de prijs van een treinkaartje in 2026

De Nederlandse Spoorwegen (NS) verhogen in 2026 de prijs van een treinkaartje met gemiddeld 6,5 procent. Waarom stijgen de tarieven en hoe worden die bepaald? Vijf vragen en antwoorden. 1. Wie bepaalt de prijs van een treinkaartje? De NS mag de tarieven niet volledig...

Pin It on Pinterest